Opracowanie konstrukcji oraz badania innowacyjnych słupów oświetleniowych z cechami bezpieczeństwa biernego
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Development of the structure and studies of innovative lighting columns with passive safety features
polish
- bezpieczeństwo bierne
- słupy oświetleniowe
- testy zderzeniowe
- Ansys LS-DYNA
- passive safety
- lighting road poles
- crash tests
- Ansys LS-DYNA
PL Obecnie nowe słupy projektowane są tak, aby zapewniały bezpieczeństwo kierowcy jak i użytkowników infrastruktury drogowej na wypadek kolizji. Głównym celem pracy jest zaprojektowanie, przeprowadzenie badań eksperymentalnych i wytworzenie słupów oświetleniowych wkopywanych oraz słupów z podstawą o wysokości od 6 do 12 m, które będą spełniały wymogi normy bezpieczeństwa biernego w klasie 100HE3. Celem pracy jest również opracowanie modelu komputerowego i analiza numeryczna zjawiska uderzenia pojazdu w słup w programie Ansys LS-DYNA. Osiągnięciem autora jest opracowanie konstrukcji, certyfikacja oraz wdrożenie do seryjnej produkcji dwóch rodzin słupów spełniających normę bezpieczeństwa biernego w klasie 100HE3. Ponadto wyniki symulacji numerycznych wykazują zadowalającą zgodność z wynikami testów empirycznych.
EN Nowadays the new poles are designed in order to ensure safety of the driver and road infrastructure users in the event of a collision. The major objective is to design, perform experiments and manufacture lighting columns that meet the standard PN EN 12767 in the 100HE3 class. The additional aim is to elaborate a numerical model of the phenomenon of the impact of the vehicle into lighting pole in the software Ansys LS-DYNA. The achievement is to design, certificate, manufacture and implement into serial production lighting poles with earth part and with base plate of height between 6 and 12 m that meet the requirements of the passive safety standard in the class 100HE3. The results of the developed numerical simulation models show satisfactory convergence with the results of the empirical tests.
119
mechanical engineering
mechanics
DrOIN 2120
Rozdziały 4 i 5 rozprawy są poufne. Do pracy dołączone są uzupełnienia recenzji.
public
Maria Kotełko
Łódź, Polska
05.12.2020
polish
public
Jerzy Małachowski
Warszawa, Polska
28.12.2020
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
11.06.2021
Rada Dyscypliny Inżynieria Mechaniczna Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria mechaniczna