Wpływ wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na strukturę przestrzenno-funkcjonalną miasta
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The influence of shopping malls on spatial-functional structure of the city
polish
- galerie handlowe
- śródmieście
- ulice handlowe
- aktywizacja
- shopping malls
- downtown
- high street
- activation
PL Problem badawczy dotyczy zagadnienia wpływu układu funkcjonalnego i przestrzennego ulicy handlowej na jej atrakcyjność w odniesieniu do preferencji konsumentów. Celem badań jest wskazanie modelowego wzoru układu funkcjonalnego i przestrzennego ulicy handlowej przyciągającego użytkowników i wpływającego na aktywizację przestrzeni śródmiejskiej. Jako obiekty atrakcyjne dla konsumentów rozpatrzono galerie handlowe. Analiza galerii i ulic handlowych Poznania, zaktywizowanej ulicy handlowej Nowy Świat w Warszawie, pozwoliła wyodrębnić różnice w układach. Przebadano potrzeby klientów oraz zidentyfikowano cechy przestrzenne i funkcjonalne ich przyciągające. Wykazano, że cechy obecne w galeriach handlowych są zbieżne z potrzebami konsumentów, natomiast brakujące na ulicach handlowych w Poznaniu. W pracy zbadano czy przeniesienie tych cechy na teren ulic handlowych wpłynie na zaktywizowanie śródmieścia i przyciągnięcie użytkowników. Oryginalnym osiągnięciem badawczym jest rozpoznanie kompozycji funkcji i ich proporcji powierzchni, cech przestrzennych, zgodnych z preferencjami użytkowników, mogących być wprowadzone w układ pierzei ulicy handlowej.
EN The focus of this thesis is how the functional and spatial layout of a shopping street affects its attractiveness for the customers. The aim of the research was to indicate a model pattern of the functional and spatial layout of a shopping street, which attracts the customer and activate development of downtown space. Shopping malls have been recognized as the most attractive shopping destination for consumers in Poznań. The analysis of the layouts of shopping malls, shopping streets and of the Nowy Świat shopping street in Warsaw, allowed to distinguish the differences in the layout. Customer’s needs were examined and spatial and functional features of shopping malls attracting users were identified. This features applied during design and management of the shopping malls correspond to the needs of customers, but on the other hand it is proven, that they are missing in shopping streets in Poznań. The study investigated whether applying this features in the shopping streets areas in Poznan downtown will activate the city downtown and attract customers. The original research achievement is the recognition of the functions and their proportions in the shopping malls, together with spatial features, which are vital for the customers needs and preferences. Creating a model pattern of a shopping street allows to create optimal conditions to attract the customers and bring back to life the shopping streets in downtowns.
253
engineering and technical sciences
architecture and urban planning
DrOIN 2168
public
Adam Lisik
Chorzów, Polska
13.12.2021
polish
public
Katarzyna Pluta
Warszawa, Polska
28.12.2021
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
15.03.2022
Rada Dyscypliny Architektura i Urbanistyka Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: architektura i urbanistyka, w specjalności: rewitalizacja architektoniczno-urbanistyczna