Model ergonomicznego balansowania linii montażowej w produkcji pojazdów użytkowych
[ 1 ] Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student
[ 1 ] Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Ergonomic model for balancing assembly lines in commercial vehicle production
polish
- model ergonomiczny
- balansowanie linii montażowej
- optymalizacja procesów produkcyjnych
- projektowanie stanowisk pracy
- czynniki ludzkie
- ergonomic model
- balancing assembly lines
- manufacturing optimization
- workstation design
- human factors
PL Niniejsza rozprawa uzupełnia istniejące modele naukowe dotyczące równoważenia linii montażowej o czynniki ergonomiczne, takie jak zrównoważone obciążenie poszczególnych grup mięśni pracowników. Celem zdefiniowanym przez autora jest opracowanie modelu ergonomicznego balansowania linii produkcyjnej przy uwzględnieniu obciążenia i uciążliwości pracy. Autor stworzył model koncepcyjny oparty na obiektywnej i subiektywnej ocenie obciążenia biomechanicznego oraz na wcześniejszych wynikach badań. Wspierając się środowiskiem PyCharm, przeniósł model koncepcyjny do narzędzia, tworząc model skomputeryzowany przy użyciu języka programowania Python. Zaprojektowany model zbiera ograniczenia do spełnienia ergonomicznego balansowania linii i precyzyjnie odpowiada na pytanie, czy istniejące ograniczenia mogą być spełnione i jeśli tak, to podaje przykłady rozwiązania, w jaki sposób pracownicy powinni zmienić swoje stanowiska pracy w ciągu danego tygodnia pracy. W pracy doktorskiej zaproponowano autorski model ergonomicznego balansowania linii, który uwzględnia etapy postępowania w celu zrównoważenia linii montażowej. Każdy z nich uwzględnia kryteria ważne dla ochrony pracownika przed nadmiernym obciążeniem i uciążliwością pracy. Stopień ich spełnienia pozwala ocenić wskaźnik zbalansowania linii montażowej.
EN The dissertation complements existing scientific models related to assembly line balancing with ergonomic factors, such as the sustainable distribution of muscle loads among workers. The author's defined objective is to develop an ergonomic model for balancing the production line, taking into account workload and work discomfort. The author created a conceptual model based on the objective and subjective assessment of biomechanical load and previous research findings. Using the PyCharm environment, he translated the conceptual model into a tool, creating a computerized model using the Python programming language. The designed model identifies constraints for achieving ergonomic line balancing and precisely answers whether existing constraints can be met. If so, it provides examples of how employees should change their workstations during a given workweek. The doctoral thesis proposes an original model for ergonomic line balancing, considering steps to balance the assembly line. Each step incorporates criteria important for protecting workers from excessive workload and work discomfort. The degree to which these criteria are met allows for an evaluation of the assembly line balance index.
254
management and quality studies
DrOIN 2357
public
Arkadiusz Gola
Lublin, Polska
18.10.2023
polish
public
Katarzyna Halicka
Białystok, Polska
18.09.2023
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
22.01.2024
Rada Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości Politechniki Poznańskiej
doktor nauk społecznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu i jakości