Wpływ zastosowania gazu ziemnego na parametry ekologiczne wybranych środków transportu
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
polish
- emisja
- testy jezdne
- badania w rzeczywistej eksploatacji
- sprężony gaz ziemny
- mobilny analizator spalin
- exhaust emission
- road tests
- real drive emission
- Compressed Natural Gas
- Portable Emission Measurement System
PL Obserwuje się znaczący wzrost liczby pojazdów zasilanych CNG, które są wykorzystywane w komunikacji zbiorowej. Wymienione fakty stały się podstawą do realizacji przedstawionej pracy doktorskiej, której głównym celem jest ocena wpływu zastosowania CNG na ekologiczne parametry wybranych środków transportu. Przedstawiono opis zagadnień związanych z genezą, oraz zdefiniowano cel pracy i podstawowe pytania badawcze. Zaprezentowano obiekty badań, którymi były autobusy komunikacji miejskiej zasilanych ON i CNG. Dokonane pomiary emisji zanieczyszczeń zrealizowano przy wykorzystaniu mobilnej aparatury, opisano użytą metodę oraz zakres pomiarów związków gazowych. Przedstawiono uzyskane rezultaty z przeprowadzonych cykli pomiarowych dla testów jezdnych typu SORT oraz w RDE. Przedstawiono charakterystyki emisyjne. Zaprezentowane w pracy wnioski z przeprowadzonych badań odniesiono do ekologicznych jak i również ekonomicznych aspektów eksploatacji pojazdów CNG.
EN Observations one can note a regular and significant increase in the number of vehicles powered by CNG, which are used in public transport. These facts became the basis for the realization of this dissertation, whose main objective is to assess the impact of the application of CNG on the ecological parameters of chosen means of transport. Provides an overview of issues for undertaking this research. Research subjects in the form of public buses powered by CNG and ON have been presented, which were used to assess emissions directly acquired during testing. In further analyzes the results of measuring cycles for driving tests of the SORT type and on urban RDE. Work time density characteristics of vehicles, internal combustion engines, and the emission characteristics were determined. Presents the results for toxic exhaust components. The conclusions presented in this study were assessed through the environmental as well as economic aspects of maintenance of vehicles using CNG.
110
engineering and technical sciences
transport
DrOIN 1728
public
Miłosław Kozak
Poznań, Polska
21.09.2015
polish
public
Wojciech Gis
Warszawa, Polska
22.09.2015
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
19.10.2015
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia w transporcie