Badania wpływu topografii terenu na emisję związków szkodliwych spalin samochodów osobowych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Research into area topography impact on exhaust emission of passenger cars
polski
- transport
- ekologia
- pojazdy samochodowe
- silniki spalinowe
- transport
- ecology
- vehicles
- combustion engines
PL Głównym celem rozprawy jest analiza parametrów ekologicznych pojazdów podczas jazdy po drogach o zmiennym ukształtowaniu wzdłużnym w rzeczywistych warunkach ruchu. Szczególny nacisk położono na porównanie parametrów ekologicznych pojazdów w zależności od poziomego nachylenia osi jezdni. W pracy zawarto szczegółową metodykę badań, opisano obiekty badań i zastosowaną aparaturę. Zaprezentowano warunki przeprowadzenia poszczególnych etapów testów emisyjnych na hamowni podwoziowej dla różnych nastaw pochylenia drogi, oraz w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Wykonano pomiar związków gazowych, jaki i cząstek stałych – zarówno w odniesieniu do pomiaru masy, liczby cząstek oraz ich rozkładu średnicowego. Wykonane badania podzielono na kilka płaszczyzn, z których jednoznacznie wynika, że w testach emisji spalin prowadzonych w terenie płaskim uzyskuje się znacznie mniejszą emisję zanieczyszczeń, niż wynikałoby ona z warunków użytkowania pojazdów w różnorodnej topografii terenu.
EN The main purpose of the dissertation is the analysis the vehicles’ ecological parameters while driving on the roads with the changeable terrain shape in real traffic conditions. The particular emphasis was put on the comparison of the ecological parameters of the vehicles for diesel and petrol relative to the horizontal inclination of the axis of the road. In the dissertation the detailed research methodology was included, there were described research objects and the apparatus used. Conditions of conducting emission tests’ stages on chassis dyno and in real driving conditions were described. There was the measurement apparatus used both for measurement of gaseous compounds, and particles – both in respect of the mass measurement, the particles number and their diametrical distribution. The research made was divided into several planes, which clearly shows, that in the tests of exhaust emissions being conducted in the flat area we get much less pollution emission, than it would result from the conditions of vehicles’ use in the various terrain topography.
132
nauki inżynieryjne i techniczne
transport
DrOIN 1674
publiczny
Jacek Pielecha
Poznań, Polska
11.05.2015
polski
publiczny
Marianna Jacyna
Warszawa, Polska
12.04.2015
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
11.05.2015
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia transportu