W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Badania wpływu topografii terenu na emisję związków szkodliwych spalin samochodów osobowych

Autorzy

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Wariant tytułu

EN Research into area topography impact on exhaust emission of passenger cars

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • transport
  • ekologia
  • pojazdy samochodowe
  • silniki spalinowe
EN
  • transport
  • ecology
  • vehicles
  • combustion engines
Streszczenie

PL Głównym celem rozprawy jest analiza parametrów ekologicznych pojazdów podczas jazdy po drogach o zmiennym ukształtowaniu wzdłużnym w rzeczywistych warunkach ruchu. Szczególny nacisk położono na porównanie parametrów ekologicznych pojazdów w zależności od poziomego nachylenia osi jezdni. W pracy zawarto szczegółową metodykę badań, opisano obiekty badań i zastosowaną aparaturę. Zaprezentowano warunki przeprowadzenia poszczególnych etapów testów emisyjnych na hamowni podwoziowej dla różnych nastaw pochylenia drogi, oraz w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Wykonano pomiar związków gazowych, jaki i cząstek stałych – zarówno w odniesieniu do pomiaru masy, liczby cząstek oraz ich rozkładu średnicowego. Wykonane badania podzielono na kilka płaszczyzn, z których jednoznacznie wynika, że w testach emisji spalin prowadzonych w terenie płaskim uzyskuje się znacznie mniejszą emisję zanieczyszczeń, niż wynikałoby ona z warunków użytkowania pojazdów w różnorodnej topografii terenu.

EN The main purpose of the dissertation is the analysis the vehicles’ ecological parameters while driving on the roads with the changeable terrain shape in real traffic conditions. The particular emphasis was put on the comparison of the ecological parameters of the vehicles for diesel and petrol relative to the horizontal inclination of the axis of the road. In the dissertation the detailed research methodology was included, there were described research objects and the apparatus used. Conditions of conducting emission tests’ stages on chassis dyno and in real driving conditions were described. There was the measurement apparatus used both for measurement of gaseous compounds, and particles – both in respect of the mass measurement, the particles number and their diametrical distribution. The research made was divided into several planes, which clearly shows, that in the tests of exhaust emissions being conducted in the flat area we get much less pollution emission, than it would result from the conditions of vehicles’ use in the various terrain topography.

Liczba stron

132

Dziedzina wg OECD

nauki inżynieryjne i techniczne

Dyscyplina wg KBN

transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1674

Katalog on-line

to201580814

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Jacek Pielecha

Miejsce

Poznań, Polska

Data

11.05.2015

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Marianna Jacyna

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

12.04.2015

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

11.05.2015

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia transportu

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.