Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Wytrzymałość i stateczność konstrukcji trójwarstwowej pudła wagonu osobowego

Authors

Promoter

[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN Strength and stability of a three - layer construction of a passenger car body

Language

polish

Keywords
PL
  • wytrzymałość
  • stateczność
  • wagon pasażerski
EN
  • strength
  • stability
  • coach
Abstract

PL W pracy przedstawiono koncepcję budowy ustroju nośnego wagonu osobowego polegającą na zastąpieniu klasycznej konstrukcji szkieletowej rozwiązaniami wykorzystującymi aluminiowe, wielowarstwowe elementy powierzchniowe z rdzeniem wykonanym z blachy trapezowej. W celu prawidłowego zamodelowania wielowarstwowej konstrukcji nadwozia wagonu przeprowadzono badania analityczne i numeryczne płyty trójwarstwowej, którą następnie wprowadzono w konstrukcję nośną nadwozia wagonu. Wyniki analiz dla poszczególnych wariantów geometrycznych płyty porównano na wykresach. Pozytywna weryfikacja modelu płyty i metody postępowania pozwoliła na zbudowanie poprawnego modelu nadwozia z aluminiowymi elementami wielowarstwowymi. Wyniki obliczeń dla rozważanych koncepcji porównano z rezultatami dla wersji szkieletowej i na tej podstawie przedstawiono wstępną ocenę ich przydatności do zastosowania. We wnioskach omówiono zalety i wady takiego rozwiązania oraz dalsze propozycje zmian.

EN The subject of the doctoral thesis is three – layer construction of a passengers body car. The body based on classical skeleton construction and have a sandwich plates with trapezoidal core in side wall, roof and floor construction. The sandwich plates are made of aluminum and have trapezoidal core which is connected by welding to smooth sheets. First, the mathematical model of the sandwich plate is described. The differential equations of equilibrium of plate are solved. Moreover, numerical analyses with the use of the FEM – ABAQUS system are carried out. Results of analytical and numerical analysis are compared, and presented in figures. Second, the numerical model of a passenger body car is made, where the aluminum sandwich plates are used. Three different variants of the body are calculated. Results of numerical analyses three – layer construction body are compared with the results of classical body construction. Advantages and disadvantages all analyzed body constructions variants are described.

Number of pages

78

OECD domain

civil engineering

KBN discipline

construction and operation of machinery

Signature of printed version

DrOIN 1621

On-line catalog

to201580717

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Jerzy Madej

Place

Sulejówek, Polska

Date

28.11.2014

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Jarosław Mizera

Place

Warszawa, Polska

Date

28.11.2014

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

10.12.2014

Unit granting title

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: mechanika konstrukcji

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.