Wytrzymałość i stateczność konstrukcji trójwarstwowej pudła wagonu osobowego
[ 1 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Strength and stability of a three - layer construction of a passenger car body
polski
- wytrzymałość
- stateczność
- wagon pasażerski
- strength
- stability
- coach
PL W pracy przedstawiono koncepcję budowy ustroju nośnego wagonu osobowego polegającą na zastąpieniu klasycznej konstrukcji szkieletowej rozwiązaniami wykorzystującymi aluminiowe, wielowarstwowe elementy powierzchniowe z rdzeniem wykonanym z blachy trapezowej. W celu prawidłowego zamodelowania wielowarstwowej konstrukcji nadwozia wagonu przeprowadzono badania analityczne i numeryczne płyty trójwarstwowej, którą następnie wprowadzono w konstrukcję nośną nadwozia wagonu. Wyniki analiz dla poszczególnych wariantów geometrycznych płyty porównano na wykresach. Pozytywna weryfikacja modelu płyty i metody postępowania pozwoliła na zbudowanie poprawnego modelu nadwozia z aluminiowymi elementami wielowarstwowymi. Wyniki obliczeń dla rozważanych koncepcji porównano z rezultatami dla wersji szkieletowej i na tej podstawie przedstawiono wstępną ocenę ich przydatności do zastosowania. We wnioskach omówiono zalety i wady takiego rozwiązania oraz dalsze propozycje zmian.
EN The subject of the doctoral thesis is three – layer construction of a passengers body car. The body based on classical skeleton construction and have a sandwich plates with trapezoidal core in side wall, roof and floor construction. The sandwich plates are made of aluminum and have trapezoidal core which is connected by welding to smooth sheets. First, the mathematical model of the sandwich plate is described. The differential equations of equilibrium of plate are solved. Moreover, numerical analyses with the use of the FEM – ABAQUS system are carried out. Results of analytical and numerical analysis are compared, and presented in figures. Second, the numerical model of a passenger body car is made, where the aluminum sandwich plates are used. Three different variants of the body are calculated. Results of numerical analyses three – layer construction body are compared with the results of classical body construction. Advantages and disadvantages all analyzed body constructions variants are described.
78
inżynieria lądowa
budowa i eksploatacja maszyn
DrOIN 1621
publiczny
Jerzy Madej
Sulejówek, Polska
28.11.2014
polski
publiczny
Jarosław Mizera
Warszawa, Polska
28.11.2014
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
10.12.2014
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: mechanika konstrukcji