Badawcza analiza wtrysku paliwa w aspekcie właściwości ekologicznych silnika o zapłonie samoczynnym
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Research Analysis of the Fuel Injection in the Aspect of Ecological Properties of the Self-Ignition Engine
polish
- silnik spalinowy
- ciśnienie wtrysku
- emisja
- wtryskiwacz
- metody optyczne
- combustion engine
- injection pressure
- emission
- injector
- optical methods
PL Przedmiotem rozprawy jest analiza wtrysku paliwa w aspekcie właściwości ekologicznych silnika o zapłonie samoczynnym. Zagadnienie to postanowiono rozwiązać na drodze szczegółowej analizy rozpylenia oleju napędowego. Praca składa się z trzech zasadniczych części. Pierwsza to badania modelowe interakcji strugi paliwa na ściankę tłoka. Druga część badań to symulacyjna analiza rozpylenia w aspekcie kontaktu paliwa ze ścianką tłoka. Trzecia część badań dotyczyła określenia wpływu zmiany warunków rozpylenia paliwa na emisję składników toksycznych spalin w silniku o zapłonie samoczynnym. Przedstawione w pracy rezultaty badań potwierdziły możliwość skutecznej poprawy wskaźników emisyjnych i ukazują, że problem rozprzestrzeniania się paliwa w komorze spalania w różnych warunkach termodynamicznych, przy zmiennym usytuowaniu wtryskiwacza względem tłoka, a także wieloczęściowym wtrysku paliwa nie został jeszcze w pełni rozpoznany i opisany.
EN Analysis of the fuel injection is a subject of the dissertation in the aspect of ecological properties of the engine about the self-ignition. Were decided to solve this issue on means of a detailed analysis of spraying diesel. The work consists of three components. First these are model tests interaction of the stream of fuel to the wall of the piston. The second part of examinations is simulation analysis of spraying the piston in the aspect of the contact of fuel with the partition wall. The third part of tests concerned determining influence of the variation of the terms of spraying fuel on emission of elements of the toxic exhaust fumes in the engine about the self-ignition. Results of research presented at the work confirmed the possibility of the effective improvement in emission indicators and are showing, that problem of the proliferation of fuel in a combustion chamber in different thermodynamic conditions, at changeable situating the injector towards the piston, as well as the multipartite fuel injection wasn't still fully recognised and described.
120
engineering and technical sciences
construction and operation of machinery
DrOIN 1582
public
Mirosław Wendeker
Lublin, Polska
02.01.2014
polish
public
Ireneusz Pielecha
Poznań, Polska
05.01.2014
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
27.01.2014
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: silniki spalinowe