Wpływ stylu jazdy kierowcy na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych w spalinach
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The Influence of the Driving Style on the Fuel Consumption and Exhaust Emissions
polski
- styl jazdy
- zużycie paliwa
- emisja zanieczyszczeń
- badania drogowe
- driving style
- fuel consumption
- exhaust emissions
- road tests
PL Przedmiotem niniejszej pracy była analiza wpływu stylu jazdy kierowcy na emisję spalin i zużycie paliwa przez pojazd samochodowy. Wykonano ją na podstawie pomiarów toksyczności spalin, przeprowadzonych przy użyciu mobilnej aparatury badawczej, w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów. Środkiem realizacji pracy była szczegółowa ocena wybranych zasad eco-drivingu. Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano, że stosowanie zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej przez prowadzącego pojazd samochodowy, powoduje znaczące zmniejszenie zawartości tlenku węgla, dwutlenku węgla, węglowodorów, tlenków azotu oraz cząstek stałych w spalinach. Ponadto stwierdzono, że zmniejszenie emisji spalin, a przy tym i przebiegowego zużycia paliwa przez pojazd, w wyniku stosowania zasad eco-drivingu, jest dostrzegalne zwłaszcza w warunkach jazdy miejskiej.
EN The subject of this dissertation was to analyze the impact of the driving style on the exhaust emissions and fuel consumption of the motor vehicle. It was done by measuring the toxicity of exhaust gases under real operating conditions of vehicles, by using the mobile research equipment. The means, which allowed to explore the problem, was a detailed evaluation of selected principles of eco-driving. The studies have shown that the use by the driver the eco-driving principles causes a significant reduction in carbon monoxide, carbon dioxide, hydrocarbons, nitrogen oxides and particulate matter concentration in the exhaust. It was also found that the reduction of exhaust emissions and fuel consumption, as a result of application of the eco-driving principles, is visible especially in urban driving conditions.
150
nauki inżynieryjne i techniczne
transport
DrOIN 1547
publiczny
Paweł Fuć
Poznań, Polska
06.11.2013
polski
publiczny
Andrzej Piętak
Olsztyn, Polska
10.11.2013
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
22.11.2013
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia transportu