Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Wpływ stylu jazdy kierowcy na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych w spalinach

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student

Promoter

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN The Influence of the Driving Style on the Fuel Consumption and Exhaust Emissions

Language

polish

Keywords
PL
  • styl jazdy
  • zużycie paliwa
  • emisja zanieczyszczeń
  • badania drogowe
EN
  • driving style
  • fuel consumption
  • exhaust emissions
  • road tests
Abstract

PL Przedmiotem niniejszej pracy była analiza wpływu stylu jazdy kierowcy na emisję spalin i zużycie paliwa przez pojazd samochodowy. Wykonano ją na podstawie pomiarów toksyczności spalin, przeprowadzonych przy użyciu mobilnej aparatury badawczej, w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów. Środkiem realizacji pracy była szczegółowa ocena wybranych zasad eco-drivingu. Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano, że stosowanie zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej przez prowadzącego pojazd samochodowy, powoduje znaczące zmniejszenie zawartości tlenku węgla, dwutlenku węgla, węglowodorów, tlenków azotu oraz cząstek stałych w spalinach. Ponadto stwierdzono, że zmniejszenie emisji spalin, a przy tym i przebiegowego zużycia paliwa przez pojazd, w wyniku stosowania zasad eco-drivingu, jest dostrzegalne zwłaszcza w warunkach jazdy miejskiej.

EN The subject of this dissertation was to analyze the impact of the driving style on the exhaust emissions and fuel consumption of the motor vehicle. It was done by measuring the toxicity of exhaust gases under real operating conditions of vehicles, by using the mobile research equipment. The means, which allowed to explore the problem, was a detailed evaluation of selected principles of eco-driving. The studies have shown that the use by the driver the eco-driving principles causes a significant reduction in carbon monoxide, carbon dioxide, hydrocarbons, nitrogen oxides and particulate matter concentration in the exhaust. It was also found that the reduction of exhaust emissions and fuel consumption, as a result of application of the eco-driving principles, is visible especially in urban driving conditions.

Number of pages

150

OECD domain

engineering and technical sciences

KBN discipline

transport

Signature of printed version

DrOIN 1547

On-line catalog

to201480406

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Paweł Fuć

Place

Poznań, Polska

Date

06.11.2013

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Andrzej Piętak

Place

Olsztyn, Polska

Date

10.11.2013

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

22.11.2013

Unit granting title

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: transport, w specjalności: ekologia transportu

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.