Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Evaluation of possibility to use the LTO cycle for emission test on example of the model turbine engine GTM-120

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee | [ D ] phd student

Title variant

PL Możliwość odwzorowania testu emisji LTO na modelowym silniku turbinowym GTM-120

Year of publication

2014

Published in

Journal of Mechanical and Transport Engineering

Journal year: 2014 | Journal volume: vol. 66 | Journal number: no. 2

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • emission testing
  • turbine engine
  • exhaust compounds
Abstract

EN In last years increase number of aircrafts makes a lot of benefits, but they have also brought negative effects. This is mainly due to an increase of air traffic noise and increase of toxic gases emissions. Substances emitted from the main aircraft engines are carbon dioxide CO2, unburned hydrocarbons HC, carbon monoxide CO, nitrogen oxides NOx, particulate matter PM (mainly soot and heavy hydrocarbons in the liquid state). The exhaust gases from engines of this type can be divided into three basic groups: natural products of fuel combustion (CO2, H2O), products of incomplete combustion (CO, HC, NOx (indirectly)) and products of imperfect combustion (PM, PN). The study attempts to test LTO emissions for turbine engine model GTM-120, which is research equipment in the Department of Internal Combustion Engines, Working Machines and Transportation Poznań University of Technology.

PL W artykule przedstawiono próbę odwzorowania testu emisji LTO na modelowym silniku turbinowym GTM-120. Badania prowadzono w Zakładzie Silników Spalinowych na Wydziale Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej. W artykule opisano pomiary wykonane w poszczególnych fazach pracy silnika, tj. start, wznoszenie, lądowanie i kołowanie. Start charakteryzował się najmniejszą wartością emisji węglowodorów i tlenków węgla oraz największą emisją tlenków azotu. Wznoszenie cechowało się podobnymi wartościami emisji jak start. Ciąg silnika podczas lądowania ustawiono na 30% wartości maksymalnej, zaobserwowano zwiększoną emisję tlenków węgla i węglowodorów. Etap kołowania badano dla wartości ciągu 7%. Osiągnięto maksymalną wartość ciągu wynoszącą 120 N. Opisano przebieg testu LTO stosowanego w lotnictwie i zaproponowano wykorzystanie go na stanowiskach modelowych. Używano paliwa lotniczego Jet A-1. Wskazano ekologiczne problemy związane ze wzrostem ruchu lotniczego oraz zaproponowano sposoby ich ograniczania.

Pages (from - to)

25 - 33

DOI

10.21008/j.2449-920X.2014.66.2.03

Ministry points / journal

6

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.