Architectural remedy for love. City and architecture in Polish films of the 1960s
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
PL Architektoniczne lekarstwo na miłość. Miasto i architektura w polskim filmie lat 60. XX wieku
2010
scientific article
english
- city
- architecture
- Polish films
- miasto
- architektura
- polskie filmy
PL Architektura i miasto modernistyczne stały się w latach 60. XX wieku szeroko wykorzystywanym motywem w polskim filmie. Płaskie i oszczędne elewacje budynków, szerokie perspektywy nowoczesnych osiedli były wyznacznikiem nowych czasów, tak odmiennych od przeszłości. Architektura modernistyczna stała się doskonałym tłem dla tworzenia fikcji w odniesieniu do realnego życia w kraju socjalistycznym. W wielu filmach z tego okresu mamy do czynienia z tworzeniem nierzeczywistego obrazu przestrzeni miasta. Jest to formalnie zniekształcony obraz dostosowywany do potrzeb scenariusza. Bohaterowie obrazów filmowych poruszają się w scenerii realnej architektury, ale z rzeczywistym kontekstem ma to bardzo mało wspólnego. Zjawisko kontekstu jest definiowane w sposób oderwany od rzeczywistości, odnosi się wrażenie, że fabuła filmu toczy się w dwóch równoległych przestrzeniach: pierwsza z nich opowiada historię poruszaną w filmie, druga jest przestrzenią, w której pierwszoplanową rolę odrywają wnętrza urbanistyczne i nowoczesne budynki. W tytule celowo umieściłem tytuł jednego z filmów z tego okresu Lekarstwo na miłość (reż. Jan Batory, 1966). Fabuła filmu jest niezbyt skomplikowana. Pani architekt o imieniu Joanna prowadzi nudne życie, które dzieli między pracę w biurze architektonicznym a spotkania z kochankiem. Pewnego dnia, kiedy próbuje napisać artykuł o estetyce we wnętrzach mieszkalnych odbiera z pozoru nieważny telefon. Od tego momentu nic nie jest tak jak było. Rozpoczyna się walka o rozwiązanie zagadki, kim jest tajemnicza Honorata, o którą pytają ludzie dzwoniący do mieszkania Joanny. Tytułowa Joanna wraz przyjaciółką przemierzają miasto (w tym przypadku Warszawę) w poszukiwaniu rozwiązania zagadki. W wielu miejscach akcja filmu toczy się w przestrzeni modernistycznego miasta, którego dopełnieniem stają się rzeczywiste budynki, takie jak Supersam czy CDT.
139 - 143
CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)
open journal
final published version
public