Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Podkładki podpodkładowe w podsypkowej konstrukcji nawierzchni dróg szynowych – techniczne i formalne aspekty stosowania

Authors

Title variant

EN Under sleeper pads in ballasted rail track system – technical and formal aspects of use

Year of publication

2017

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2017 | Journal number: nr 25

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • systematyka izolatorów wibroakustycznych
  • badania podkładek podpodkładowych
  • podsypkowa konstrukcja nawierzchni szynowej
  • redukcja wibracji i hałasu
EN
  • systematics of vibro-acoustic isolators
  • Under Sleeper Pads’ (USPs) testing
  • ballasted rail track system
  • vibration and noise reduction
Abstract

PL W artykule przedstawiono klasyfikację grupy wyrobów określanych jako izolatory wibroakustyczne i stosowanych w budowie i naprawach dróg szynowych w celu ograniczenia niekorzystnych oddziaływań generowanych przez ruch pojazdów szynowych po torze (wibracje i hałas). Na tle podstawowej klasyfikacji izolatorów wibroakustycznych opisano ich charaktery styczne, istotne właściwości (cechy funkcjonalne i eksploatacyjne) dotyczące jednego z rodzajów tych izolatorów, tj. podkładek podpodkładowych (USP – skrót od ang. Under Sleeper Pads) stosowanych w podsypkowych konstrukcjach dróg szynowych. Dla tego rodzaju wyrobów opisano aktualne aspekty formalno-prawne stosowania podkładek podpodkładowych w procedurach zamówień publicznych uwzględniające zmiany wynikające z wprowadzenia w tej dziedzinie polskiej normy oraz związanych z tym problemów powoływania w procedurach przetargowych Aprobat technicznych. Przedstawiono także wprowadzanie właściwych metod badań służących do określania wartości parametrów istotnych z uwagi na cele stosowania izolatorów wibroakustycznych. Dodatkowo zaprezentowano przykłady normatywnej metody badania podkładek podpodkładowych stosowanej na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej i wybrane wyniki takich badań.

EN The paper presents the classification of a group of products identified as vibro-acoustic isolators used in railway construction and repair in order to mitigate the adverse impact generated by rail traffic (vibration and noise). Under the basic classification of vibro-acoustic isolators the essential functional and operational features related to one of these products, i.e. Under Sleeper Pads (USPs), used in ballasted rail track systems, were described. With respect to these products the current formal and legal aspects of the USPs use in public procurement procedures, taking into account the changes resulting from the introduction of a Polish standard in this field and the related problems of appointing technical approvals in tender procedures were considered. The paper also presents the introduction of appropriate test methods for determining the values of relevant parameters for the purposes of using vibro-acoustic isolators. In particular the examples of the normative method of the USPs’ testing carried out at the Faculty of Civil Engineering of the Warsaw University of Technology and selected results of such tests were presented.

Pages (from - to)

221 - 243

DOI

10.21008/j.1897-4007.2017.25.17

Presented on

XIX Konferencja Naukowo-Techniczna „Drogi Kolejowe 2017”, 18-20.10.2017, Poznań - Wągrowiec, Polska

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

4

Ministry points / journal in years 2017-2021

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.