Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Przebudowa mostu z uwagi na sporadyczne przejazdy nienormatywne

Authors

Title variant

EN Reconstruction of the bridge due to incidental oversized heavy loads

Year of publication

2017

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2017 | Journal number: nr 24

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • przebudowa mostu
  • transport nienormatywny
  • zmiany schematu statycznego
Abstract

PL W pracy rozpatruje się przypadek transportu drogowego o bardzo dużej masie i sytuacji o charakterze incydentalnym. Występuje ona sporadycznie w infrastrukturze komunikacyjnej miasta Płocka. Jest on trudny do realizacji z uwagi na ograniczone nośności użytkowe eksploatowanych obiektów mostowych. W wynikach analiz technicznych podanych w pracy i literaturze przedmiotu widoczne jest, że użytkowane obecnie mosty jak również konstrukcje współcześnie projektowane nie są i nie będą przystosowane do takich transportów. Do realizacji wyjątkowo ciężkich przewozów niezbędne są wzmocnienia (przebudowy) konstrukcji. W przykładzie podanym w pracy występuje specyficzny rodzaj konstrukcji o zmiennym schemacie statycznym podczas przejazdu. W sytuacji zwykłej eksploatacji konstrukcja przęsła pracuje w układzie projektowym, jako przęsło swobodnie podparte. Podczas przejazdu wyjątkowo ciężkiego pojazdu do przenoszenia obciążeń włączają się podpory pośrednie przebudowanego mostu. W podsumowaniu zwrócono uwagę na nieadekwatność administracyjnego określania nośności użytkowej mostów jako masy pojazdu dopuszczanego do przejazdu przez obiekt. Jest ona dalece nieprecyzyjna.

EN Extremely heavy oversized transport is considered in the paper. Such oversized loads appears incidentally along the road network. Approval for such transports is difficult to gain due to the restrictions of load capacity of bridges. The results of the analyses involved in the paper as well as results accessible in the references show that old bridges and new ones as well are not ready to bear such oversized loads. The reinforcements or reconstructions of structural elements are indispensable as presented in the paper. The case studied in the paper is a specific one because static system of the bridge is changeable. During ordinary service the span is supported by both abutments only, but when extraordinary transport goes through the bridge it is supported also by two additional intermediate piers. The final remark refers to the administrative misunderstanding of the load capacity of the bridge which is based on the total weight of a vehicle allowed to pass the bridge. Such definition of the load capacity is far imprecise.

Pages (from - to)

175 - 185

DOI

10.21008/j.1897-4007.2017.24.13

Presented on

XXVII Seminarium "Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów", 13-14.06.2017, Rosnówko k. Poznania, Polska

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

4

Ministry points / journal in years 2017-2021

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.