Minimalizacja liczby przystanków autobusowych w problemie zarządzania transportem szkolnym
EN Minimization of the number of bus stops in the school bus routing problem
2017
scientific article
polish
- marszrutyzacja floty autobusów szkolnych
- optymalizacja
- school bus routing problem
- bus route optimization
PL W artykule przedstawiono opis i sformułowanie problemu określenia zbioru przystanków autobusowych o minimalnej liczności na potrzeby zarządzania transportem szkolnym. Rozpatrywany problem stanowi jeden z podproblemów składowych szerszego problemu, znanego w literaturze jako schoool bus routing problem (SBRP). Wychodząc z założenia, że mała liczba przystanków autobusowych obsługiwanych przez flotę autobusów szkolnych ułatwia efektywne prowadzenie procesu transportowego, w artykule sformułowano problem minimalizacji liczby wykorzystywanych przystanków autobusowych, z zapewnieniem transportu każdemu uprawnionemu do przewozu uczniowi. W artykule przedstawiono także metodę rozwiązania sformułowanego problemu. Aby zilustrować proponowaną metodę rozwiązania rozpatrywanego problemu optymalizacji, przedstawiono prosty przykład liczbowy.
EN This paper contains a formal presentation and description of a method of solving the problem of both determining the set of bus stops and the assignment of students that are authorized to transport to these stops. This issue can be treated as a subproblem of the school bus routing problem (SBRP). Although the problems of the SBRP class are one of the earliest logistics problems solved using methods of operations research, they remain valid and are the subject of research, as evidenced by numerous contemporary publications. Unfortunately, in most of the problems of SBRP class described in the literature, the problem of determining the bus stops network and allocation of students to the particular stops is very often ignored. Basing on the assumption that a small number of bus stops, from which the students are taken or to which they are transported, facilitates the school transport process, the paper focuses on the problem of minimizing the number of active bus stops. The main result of this paper is a proposed greedy algorithm to solving the problem of determining the minimum number of school bus stops. To illustrate the functioning of the proposed algorithm, a simple numerical example has been presented.
229 - 243
CC BY-SA (attribution - share alike)
public
10
10