Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Analiza porównawcza współczynnika tarcia różnych nawierzchni lotniskowych

Authors

[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.10] Environmental engineering, mining and energy

Title variant

EN Comparative analysis of the friction coe)cient of various airport pavements

Year of publication

2022

Published in

Przegląd Komunikacyjny

Journal year: 2022 | Journal number: nr 10

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • tarcie
  • droga startowa
  • ASFT
EN
  • friction
  • runway
  • ASFT
Abstract

PL Parametr określany jako współczynnik tarcia jest jednym z podstawowych parametrów, które odpowiadają za charakterystykę nawierzchni, po której poruszają się pojazdy (samochody, statki powietrzne). Współczynnik tarcia jest bardzo ważny, ponieważ odpowiada za bezpieczeństwo i niezawodność nawierzchni. W poniższej pracy przedstawiono ogólne zagadnienia dotyczące siły tarcia, jej wpływu na poruszanie się statków powietrznych po nawierzchniach lotniskowych. Zostały również omówione wymagania z zakresu oceny współczynnika tarcia. Na podstawie wyników badań przeprowadzonych na czterech lotniskach dokonano analizy spadku wartości współczynnika tarcia.

EN The parameter defined as the coefficient of friction is one of the basic parameters that are responsible for the characteristics of the surface on which vehicles (cars, aircraft) travel. The coefficient of friction is very important as it is responsible for the safety and reliability of the pavement. The paper below presents general issues concerning the friction force and its influence on the movement of aircraft on airport pavements. The requirements for the assessment of the friction coefficient were also discussed. Based on the results of tests carried out at four airports, an analysis of the decrease in the value of the friction coefficient was performed.

Pages (from - to)

24 - 28

URL

https://transportation.overview.pwr.edu.pl/UPLOAD/CALE-NUMERY/NUMERY-PL/2022/N_PK_10_22.pdf#page=26

Ministry points / journal

20

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.