Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Chapter

Download BibTeX

Title

Propozycja zarządzania zestawami kołowymi w elektrycznych zespołach trakcyjnych

Authors

[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering, geodesy and transport

Title variant

EN Proposal for wheelset management in electric multiple units

Additional title

PL Rozdział XIII

Year of publication

2022

Chapter type

chapter in monograph

Publication language

polish

Keywords
PL
  • zestaw kołowy
  • elektryczny zespól trakcyjny
  • średnica koła
  • tarcza hamulcowa
Abstract

PL Elektryczne czy spalinowe zespoły trakcyjne są pojazdami szynowymi wieloczłonowymi z różnymi konstrukcjami wózków tocznych i napędnych. Zestaw kołowy elektrycznego zespołu trakcyjnego wraz z hamulcem tarczowym jest podstawowym zespołem pojazdu szynowego narażonego na zużycie ścierne. W przypadku kół kolejowych proces zużycia wynika z kontaktu z szyną kolejową natomiast dla tarcz hamulcowych proces zużycia występuje przez tarcie z okładziną cierną. Zarówno koło jak i tarcza mocowane są do osi zestawu kołowego tworząc sztywny zespół. Z punktu eksploatacyjnego, proces zużycia kół jak i tarcz hamulcowych przebiega nierównomiernie, co dla przewoźnika wiąże się to z wyłączeniem pojazdu, raz w przypadku osiągnięcia maksymalnego zużycia tarcz oraz drugi raz w przypadku wystąpienia zużycia kół. Proces zarówno wywiązania zestawu kołowego z wózka, demontaż kół i tarcz z osi jest procesem czasochłonnym i kosztownym, co w konsekwencji wpływa na wyłączenie pojazdu z ruchu planowego. Dlatego zasadnym jest w przypadku pojazdów wieloczłonowych jak elektryczne zespoły trakcyjne monitorowanie oraz analiza jednoczesnego zużycia kół jak i tarcz hamulcowych na etapie przeglądów okresowych oraz podjęcie takich działań organizacyjno-technicznych aby uzyskać zbliżone czasy zużycia maksymalnego kół i tarcz. W konsekwencji ograniczy to liczbę wymian zestawu kołowego oraz demontaż kół i tarcz z osi zestawu kołowe.

Pages (from - to)

209 - 217

Book

Współczesne wyzwania transportu i elektrotechniki. T. 3

Ministry points / chapter

20

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.