Green logistics in e-commerce: goals and challenges
[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee | [ S ] student
PL Zielona logistyka w e-commerce: cele i wyzwania
2023
scientific article
english
- sustainable development
- environment
- challenges
- e-commerce
- green logistics
- traditional trade
- zrównoważony rozwój
- środowisko
- wyzwania
- e-commerce
- zielona logistyka
- handel tradycyjny
EN Amidst the booming e-commerce industry, the issue of its environmental impact is increasingly being raised. The fight for green solutions has become a hot topic in the wider e-commerce industry. The aim of this article is to determine the goals and challenges of green logistics taking into account the specificity of the e-commerce industry and to formulate conclusions for business practice in terms of green solutions. The research method used in this paper is the literature review, documentary method, the analysis of statistical data and desk research, analysis of industry reports and analysis of legal acts. The research material consisted of scientific publications, as well as Eurostat statistics, domestic and foreign reports, and expert opinions of national and international institutions. The obtained data and ex post results were the basis for own considerations. The results concern the comparison of traditional trade and e-commerce and their impact on the natural environment, the goals and challenges facing current green logistics. Next, the possible solutions for business practitioners are indicated.
PL W dobie dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce coraz częściej podnoszona jest kwestia jej wpływu na środowisko. Dziś przedsiębiorstwa nie mogą działać wyłącznie dla zysku kosztem środowiska, społeczeństwa, gospodarki, konsumentów i pracowników. Wśród przedsiębiorstw i konsumentów można zauważyć niewątpliwą potrzebę podejmowania ekologicznych działań, które mają znacznie mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Z tego powodu walka o ekologiczne rozwiązania stała się gorącym tematem w szeroko rozumianej branży e-commerce. Celem artykułu jest określenie celów i wyzwań zielonej logistyki z uwzględnieniem specyfiki branży e-commerce oraz sformułowanie wniosków dla praktyki biznesowej w zakresie „zielonych” rozwiązań. Metodą badawczą zastosowaną jest przegląd literatury, metoda dokumentacyjna, analiza danych statystycznych i desk research, analiza raportów branżowych i aktów prawnych. Materiał badawczy stanowiły publikacje naukowe, a także statystyki Eurostatu, raporty krajowe i zagraniczne oraz ekspertyzy instytucji krajowych i międzynarodowych. Uzyskane dane oraz wyniki ex post były podstawą do sformułowania własnych rozważań. Zaprezentowane w artykule wyniki dotyczą celów i wyzwań stojących przed współczesną „zieloną” logistyką. W artykule wskazano też możliwe rozwiązania dla praktyków biznesu.
127 - 143
CC BY-SA (attribution - share alike)
open journal
final published version
at the time of publication
public
70