Promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego poza obiektem muzeum. Studium przypadku starego miasta w kurdyjskim As-Sulajmanijja
[ 1 ] Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Promoting Local Cultural Heritage Outside the Museum Facility. A Case Study of an Old Town in Kurdish As-Sulaymaniyya
2023
scientific article
polish
- muzeum
- przestrzeń publiczna
- przestrzeń kulturowa
- lokalne dziedzictwo
- interwencja urbanistyczna
- architektura pop-up
- museum
- public space
- cultural space
- local heritage
- urban planning intervention
- pop-up architecture
PL Przedstawione badania służą redefinicji roli muzeum i wzajemnej relacji z przestrzenią publiczną w kontekście promocji dziedzictwa lokalnego. W artykule skupiono uwagę na sposobach rozszerzenia oddziaływania muzeum do przestrzeni publicznej i zatarcia granic między obiektem muzealnym a jego otoczeniem. Metodologia badawcza służy wyznaczeniu systemu przestrzeni kulturowych, w ramach którego możliwe jest sytuowanie elementów małej architektury oraz architektury pop-up, rozumianych jako interwencje urbanistyczne służące promocji lokalnej kultury materialnej poza obiektem muzeum. Wyznaczenie systemu ma wpłynąć na zwiększenie oddziaływania pojedynczych interwencji. Celem badań jest stworzenie podejścia metodologicznego do rozwiązania problemu niskiej atrakcyjności oferty kulturotwórczej i jakości przestrzeni publicznej poprzez wprowadzanie artefaktów sztuki, a także próba aplikacji metody wypracowanej dla miast polskich w uwarunkowaniach kulturowych Bliskiego Wschodu. Rezultatem zaprezentowanych badań jest przedstawiona na przykładzie wybranego studium przypadku propozycja budowania strategii rozszerzenia funkcji muzealnej na przestrzeń publiczną. Stanowi ona podstawę wskazania kolejności interwencji urbanistycznych polegających na wprowadzaniu elementów architektury pop-up lub małej architektury w ramach zaproponowanej strategii działań.
EN The research presented here serves to redefine the role of the museum and the mutual relationship with public space in the context of local heritage promotion. The research methodology is used to designate a system of cultural spaces within which it is possible to situate elements of small architecture and pop-up architecture, understood as urban planning interventions for the promotion of local material culture outside the museum facility. The designation of the system is expected to increase the impact of individual interventions. The aim of the research is to create a methodological approach to solving the problem of low attractiveness of the cultural offer and quality of public space through the introduction of artifacts of art, as well as an attempt to apply the method developed for Polish cities in the cultural conditions of the Middle East. The result of the research provides a basis for indicating the sequence of urban interventions involving the introduction of pop-up or small architecture elements within the framework of the proposed action strategy.
129 - 143
CC BY-SA (attribution - share alike)
open journal
final published version
public
70