Zarządzanie ryzykiem zagrożeń w użytkowaniu bezzałogowych statków powietrznych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The Risk of Threats Management in the Use of Unmanned Aerial Vehicles
polski
- bezzałogowe statki powietrzne
- zarządzanie ryzykiem
- zagrożenia
- unmanned aerial vehicles
- risk management
- threats
PL Zarządzanie ryzykiem zagrożeń jest podstawowym elementem decydującym o skuteczności systemu bezpieczeństwa lotów. Praktyka lotnicza wykazuje wyraźny deficyt skutecznego zarządzania bezpieczeństwem w lotach SBSP. Celem rozprawy było opracowanie modelu umożliwiającego zarządzanie ryzykiem zagrożeń, który obejmie identyfikację źródeł zagrożeń i zagrożeń, analizę i ewaluację ryzyka, określenie poziomu tolerancji oraz wskazań dotyczących eliminacji lub złagodzenia skutków zmaterializowanych zagrożeń. Efektem końcowym przedstawionej rozprawy jest opracowany model zarządzania ryzykiem zagrożeń w lotach SBSP. W ramach prowadzonych badań wykonano eksperymenty z zastosowaniem opracowanej metody. Pozwoliło to na sformułowanie wniosków dotyczących zalet i wad rozwiązania oraz określenia kierunku dalszych badań. Na podstawie uzyskanych wyników można uznać, że przedstawiony model stanowi skuteczne narzędzie do zarządzania bezpieczeństwem w lotach BSP.
EN The Risk of Threats Management is a fundamental element that determines the effectiveness of the flight safety system. Aviation practice shows a clear deficit in effective safety management during UAS flights. The aim of the dissertation was to develop a model enabling risk management, which will include identification of sources of threats and threats, risk analysis and assessment, determination of the level of tolerance, and indications for the elimination or mitigation of the effects of materialized threats. The end result of the presented dissertation is the developed model of risk management in UAS flights. As part of the research, experiments were carried out with the developed method. This allowed for the formulation of conclusions regarding the advantages and disadvantages of the solution and for determining the direction of further research. Based on the obtained results, it can be concluded that the presented model is an effective tool for managing UAS flight safety.
151
inżynieria lądowa
transport
DrOIN 2107
publiczny
Leszek Cwojdziński
Poznań, Polska
20.11.2020
polski
publiczny
Andrzej Majka
Rzeszów, Polska
04.01.2021
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
17.02.2021
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport