Research on rotary speed control by means of a clutch with magnetorheological fluid
[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
PL Badania możliwości regulacji prędkości obrotowej za pomocą sprzęgła z cieczą magnetoreologiczną
2014
artykuł naukowy
angielski
- rotary speed control
- magnetorheological fluid
- MR clutch
- sterowanie prędkością obrotową
- ciecz magnetoreologiczna
- sprzęgło MR
EN The article presents the results of a research conducted to prove the possibility of rotary speed control via magnetorheological rotary transfer unit. A clutch with magnetorheological fluid was used to control rotary speed of its driven element in the drive - the load system. During the experiment, the required rotary speed was established at two different levels. Owing to the magnetorheological clutch control signal, the system was able to control the rotary speed of the shaft connected to the load in accordance with the previously predetermined program. Input, predetermined output and the actual output rotary speed are presented in the diagrams. At the end of the article, obtained results are discussed.
PL W prezentowanym artykule przedstawiono wyniki badań skuteczności działania układu do regulacji prędkości obrotowej wału za pomocą sprzęgła z cieczą MR. Stwierdzono, że układ mógł regulować prędkość wału napędzanego sygnałami sterującymi sprzęgłem MR. Dla wszystkich nastaw prędkości programowej npr prędkość na wyjściu oscylowała wokół żądanej wartości, przy czym amplituda tych wahań nie przekraczała kilku procent wartości prędkości zadanej. Dodatkowo średnia wartość prędkości na wale wyjściowym była zbieżna z wartością prędkości programowej (rozbieżność w każdym przypadku była znacznie mniejsza niż 1 %). Ponadto, po rozpoczęciu sterowania lub po zmianie nastaw w trzecim badaniu układ reagował poprawnie na nowe parametry - prędkość na wyjściu osiągała wartość prędkości zadanej w czasie 0,1 s. Badania potwierdziły słuszność rozważań teoretycznych dotyczących możliwości regulacji prędkości obrotowej za pomocą sprzęgła z cieczą magnetoreologiczną.
33 - 40