W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Wykorzystanie polaryzacji światła w celu ograniczenia olśnienia w ruchu drogowym

Autorzy

[ 1 ] Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik | [ S ] student

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.2] Automatyka, elektronika i elektrotechnika

Wariant tytułu

EN Application a polarization of light to reduce glare in motor traffic

Rok publikacji

2017

Opublikowano w

Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

Rocznik: 2017 | Numer: Issue 92

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • światła mijania
  • polaryzacja światła
  • ograniczenie olśnienia
Streszczenie

PL Artykuł powstał na postawie doświadczeń zdobytych podczas realizacji pracy inżynierskiej współautora artykułu. Opisuje ideę wykorzystania polaryzacji świateł mijania pojazdu w celu ograniczenia olśnienia wśród innych użytkowników ruchu drogowego. Zakreślono podstawy teoretyczne fizyki zjawiska polaryzacji, możliwości jej implementacji w układach rzeczywistych. Przedstawiono wykonane badania laboratoryjne układów polaryzacyjnych, dokonano analizy uzyskanych wyników wraz z odniesieniem do podstaw teoretycznych. Przeprowadzono testy, w warunkach rzeczywistych w ruchu drogowym z realizacji omawianej idei. Całość poparto uzyskanymi, dzięki komputerowym metodom obrazowania, rozkładami luminancji obserwowanego przez kierującego pojazdem otoczenia i reflektorów innych pojazdów. Potwierdzono słuszność zakładanej tezy, iż wykorzystanie polaryzacji może w istotny sposób ograniczyć widoczną dla obserwatora luminancję powierzchni uprzednio olśniewającą – reflektora pojazdu.

EN This article was written on the basis of the experience gained during the implementation of engineering work of co–author. It describes the idea of using polarized light (produced by low–beam headlight) in order to reduce the glare of other road users. Outlined theoretical foundations of physics phenomenon of polarization, the possibility of its implementation in real systems. Shows performed laboratory tests polarizing systems, an analysis of the results obtained with reference to the theoretical basis. It confirmed the validity of the assumed thesis that the use of polarization can significantly reduce glare from low–beam headlight.

Data udostępnienia online

2017

Strony (od-do)

261 - 270

DOI

10.21008/j.1897-0737.2017.92.0023

Tryb otwartego dostępu

witryna wydawcy

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

9

Punktacja Ministerstwa / czasopismo w ewaluacji 2017-2021

9

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.