Przebudowa zwodzonych kładek pieszo-rowerowych - wybrane zagadnienia
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Reconstruction of moveable footbridges – selected problems
2018
artykuł naukowy
polski
- mosty zwodzone
- kładki dla pieszych
PL Projektowanie mostów ruchomych, w tym kładek pieszo–rowerowych, wymaga analizy i rozwiązania wielu złożonych, specyficznych problemów. Dotyczy to m.in. takich zagadnień jak posadowienie, mechanizm podnoszenia, trwałość obiektu. Ponadto w celu zapewnienia właściwego mechanizmu uruchamiania kładki konieczna jest współpraca ze specjalistami z dziedziny mechaniki. Istotnym czynnikiem jest też zapewnienie trwałości poszczególnych elementów konstrukcji, zwłaszcza elementów związanych z napędem i ryglowaniem, które zużywają się o wiele szybciej niż inne elementy „klasycznego” mostu. W referacie przedstawiono szczegółowe dane na temat trwałości poszczególnych elementów W przypadku przebudowy pojawia się również często problem istniejących fundamentów, które mogą kolidować z nowym posadowieniem. Dodatkowe trudności mogą wynikać z dostosowania obiektu do otoczenia, jeśli obiekt znajduje się na terenach objętych opieką konserwatorską. W zależności od lokalizacji, uwarunkowań terenowych i możliwości realizacyjnych stosowane są różne systemy konstrukcyjne. Mosty zwodzone w ogólności mogą być projektowane jako obracające się wokół osi poziomej, pionowej lub podnoszone. W artykule zostały opisane jedynie kładki, w których część ruchoma pomostu otwiera się obracając się wokół osi poziomej. W celu ilustracji praktycznego wykorzystania omówionych wymagań związanych z prawidłowym projektowaniem mostów zwodzonych, w referacie przedstawiono trzy przykłady projektów przebudowy i budowy zwodzonych kładek dla pieszych.
EN The design of moveable bridges for pedestrians and bikes requires an analysis and solution of many complex problems. Important factors are geotechnical issues – laying foundations on weak grounds. It is necessary to fulfill the requirements not only of the ultimate limit state, but also the serviceability limit state for a moveable bridge to function correctly. Moreover, to design the piston mechanism it is vital to cooperate with a mechanical engineer. Another important factor described in the paper is the durability of particular elements of the whole structure, what influences the durability of the bridge. Moveable bridges can be generally divided into three groups: bascule bridges, swing bridges and vertical-lift bridges. In the paper the Authors discussed only a bascule type of bridge, including a detailed description of the lift mechanism. As an example of the discussed problems, the Authors presented a reconstruction design process of three footbridges into pedestrian and bike moveable bridges.
123 - 136
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
w momencie opublikowania
publiczny
4
4