Możliwości oceny stanu naprężeń w szynach toru bezstykowego
EN Possibilities of stress state evaluation in continuous welded rails
2017
artykuł naukowy
polski
- tor bezstykowy
- defekty szyn
- pomiary naprężeń
- CWR track
- rail defects
- stress measurements
PL W referacie scharakteryzowano złożony stan naprężeń (sił podłużnych) w szynach eksploatowanego toru bezstykowego. Głównym źródłem naprężeń są zmiany temperatury szyn, współdziałanie pojazdu z torem oraz naprężenia własne będące efektem procesu produkcji. Znajomość rozkładu naprężeń w szynach ma istotne znaczenie dla oceny bezpieczeństwa eksploatowanego toru bezstykowego oraz zrozumienia rozwoju defektów szyn. Omówiono również metody pomiaru naprężeń (sił podłużnych) w szynach.
EN In the paper the variability of stresses (and corresponding longitudinal forces) observed in continuous welded rail (CWR) during service were described. The main sources of stresses are rail temperature changes, train/track interaction and residual stresses resulted from the manufacturing process. A knowledge of stress distribution in rails is very important for CWR track safety assessment in service and essential for understanding the rail defects development. The different methods of stress (longitudinal forces) measurements in rails were also presented.
407 - 417
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
publiczny
4
4