Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Czech pension reforms and their background

Authors

Title variant

PL Czeskie reformy emerytalne i ich uwarunkowania

Year of publication

2017

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2017 | Journal number: nr 73

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • pension reform
  • public pensions
  • personal pensions
  • World Bank
  • Czech pension insurance
  • pension funds
Abstract

EN Czechoslovak old-age pensions were heavily earnings-related. The 1996 reform confirmed the trend to the flat-rate pensions. The Executive Team for the preparation of the reform (2005) analysed the reform concepts of individual political parties, mainly by the modelling of expenditures and receipts, not by their systemic analysis. They blew away the NDC scheme, recommended by the World Bank to us, with inappropriate parameters. Later the lobbyists' Expert Advisory Forum (2010) concentrated on the support of „diversification“, aiming at the introduction of mandatory pension savings. Under the influence of different political and economic interests the Government decided for the „voluntary“ opt-out + add-on, its successful realization was made impossible basically by the very existence of, in a sort of way, a strong supplementary pension insurance and by not permitting the use of life insurance sales model in the new „retirement savings“ scheme. Today no political party struggles for a paradigm pension reform, unsystematic partial parametric changes are practised only. The main pension expert of the Trade Unions Chamber and of the Czech Social Democratic Party has favoured a neo-liberal soft-compulsion type of personal pensions.

PL Czeskie reformy emerytalne miały wzmocnić funkcje świadczeniowo-dochodową systemu emerytalnego. Reformy roku 1996 miały wyrównywać poziom otrzymywanych emerytur. Zespół reformatorów roku 2005 przeanalizował koncepcje dalszych reform wysunięte przez partie polityczne pod kątem rozchodów i przychodów finansów publicznych. Poddali oni miażdżącej krytyce system NDC zaproponowany przez Bank Światowy. Reformy roku 2010 miały zdywersyfikować instrumenty finansowania emerytur i wprowadzić obowiązkowe oszczędności emerytalne. Ostatecznie wprowadzono opcję wyjścia z systemu kapitałowego. System kapitałowy nie rozwinął się jak oczekiwano ze względu na dużą konkurencję uzupełniających systemów emerytalnych oraz brak formy kapitałowej z ubezpieczeniem na życie. W późniejszych latach nie było reform emerytalnych, a jedynie korekty parametrów systemu emerytalnego.

Pages (from - to)

289 - 302

DOI

10.21008/j.0239-9415.2016.073.19

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

10

Ministry points / journal in years 2017-2021

10

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.