Ocena wskaźnikowa stanu technicznego konstrukcji nawierzchni jezdni ‒ studium przypadku na poziomie projektu
[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ S ] student | [ P ] pracownik
2021
artykuł naukowy
polski
- diagnostyka nawierzchni
- nośność nawierzchni
- ocena wskaźnikowa
- ZiSPON
PL W artykule przedstawiono studium przypadku, w ramach którego poddano weryfikacji hipotezę, że ocena wskaźnikowa nawierzchni jezdni może być powszechną metodą wstępnej oceny stanu technicznego konstrukcji nawierzchni i jej podłoża poprzez podział konstrukcji na strefy dolną, środkową i górną. Do analiz wykorzystano technologię ZiSPON, która jest systemem eksperckim, i w której skład wchodzą moduły pomiarowe UGN (FWD/HWD), BIG (SPA), ZM (FAT), CAP, GPR, PHOTO, THERMO, SSN i system geolokalizacji GPS. Zaprezentowana procedura obliczeniowa do oceny stanu technicznego nawierzchni bazuje między innymi na wskaźnikach: SCI (ang. Surface Curvature Index ‒ wskaźnik krzywizny powierzchni); BDI (ang. Base Damage Index ‒ wskaźnik uszkodzeń podbudowy); BCI (ang. Base Curvature Index ‒ wskaźnik krzywizny podbudowy, jako identyfikator cech podłoża nawierzchni) oraz Ev2 (wtórny moduł odkształcenia). Podstawę zaprezentowanego w artykule eksperymentu doświadczalnego stanowiły wyniki badań nawierzchni jezdni odcinka testowego, które wykonano urządzeniem pomiarowym ZiSPON.
309 - 320
5
5