W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Measuring CO2 Emissions in E-Commerce Deliveries: From Empirical Studies to a New Calculation Approach

Autorzy

[ 1 ] Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doktorant ze Szkoły Doktorskiej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.6] Nauki o zarządzaniu i jakości

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Sustainability

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 14 | Numer: iss. 23

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • carbon footprint
  • e-commerce
  • heterogeneous fleet
  • environmental impact
Streszczenie

EN The rapid development of e-commerce during the COVID-19 pandemic has caused an increase in the demand for urban deliveries. In this study, we conduct an exploratory analysis to identify factors that influence the fuel consumption and related greenhouse gas emissions (GHG) of vans and trucks used for e-commerce delivery. The novelty of this research results from the proposal of a new actionable approach to calculate CO2 emissions from heterogeneous fleets in e-commerce deliveries. Through a literature review, a survey of transport managers, and a case study on e-commerce deliveries, we have found that the heterogeneous fleet structure impacts direct emissions from urban deliveries. We have taken into account the parameters of a heterogeneous fleet structure, such as gross weight, mass, fuel type, engine size, fuel consumption (liters/100 km), and the age of a vehicle. Through numerical experiments, we have identified that the age of a vehicle results in increased fuel consumption of 1.31% year-to-year for vans and 1.01% year-to-year for 18-t trucks. For that reason, we proposed a novel formula to calculate the direct CO2 emissions from heterogeneous fleets in e-commerce deliveries, which takes into consideration the age-related fuel consumption factor and the structure of a fleet.

Data udostępnienia online

01.12.2022

Strony (od-do)

16085-1 - 16085-20

DOI

10.3390/su142316085

URL

https://www.mdpi.com/2071-1050/14/23/16085

Uwagi

Article number: 16085

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

01.12.2022

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Impact Factor

3,9

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.