Współczesna ocena nawierzchni z uwzględnieniem terenów górniczych – opis doświadczeń
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
2023
rozdział w monografii naukowej / referat
polski
- czasza ugięć
- FWD
- nawierzchnia drogowa
- nośność
- oddziaływania górnicze
- tereny górnicze
PL Wraz z rozwojem społecznym, gospodarczym i technologicznym zachodzi konieczność rozbudowy w zakresie sieci dróg krajowych i autostrad. Wiąże się to z koniecznością, z jednej strony budowy nowych dróg i autostrad, a z drugiej, modernizacją obecnie istniejącej sieci drogowej, jak również sprawnego systemu ochrony i naprawy istniejących nawierzchni drogowych. W tym zakresie zachodzi konieczność oceny nośności nawierzchni drogowych. W niniejszej pracy przedstawiono urządzenie ZiSPON (Zintegrowany System Precyzyjnej Oceny Nawierzchni), którym obok aparatów FWD (Falling Weight Deflectometer) można prowadzić badania oceny nośności nawierzchni. Przedmiotem badań była nawierzchnia drogowa drogi krajowej DK 88 w Bytomiu, na odcinku ok. 5,35 km. Odcinek tej drogi jest zlokalizowany na obszarze objętym oddziaływaniami górniczymi, które są prowadzone od wielu lat.
209 - 220
5