W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Embedded System for Learning Smooth and Energy-Efficient Tram Driving Techniques

Autorzy

[ 1 ] Instytut Automatyki i Robotyki, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ 3 ] Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik | [ S ] student

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.2] Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Energies

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 16 | Numer: iss. 19

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • energy consumption
  • energy savings
  • support for the tram driver
  • travel comfort
  • smooth driving
Streszczenie

EN Driving a tram in city traffic is a challenging task. It is especially difficult to drive smoothly (without unnecessary jerks) when the route runs through streets with many other vehicles, pedestrians, and traffic lights. A smooth driving style of the tram driver not only has a significant impact on the comfort of passengers being transported, but also affects the energy consumption of the tram. The paper focuses on the analysis of the tram driver’s way of driving and the resulting energy savings. The energy consumption of the tram was measured depending on the driver’s driving technique. For the analysis of the driving technique, an innovative electronic device was proposed to be installed on the tram. It detects jerks in the lateral and longitudinal directions. Based on vibration analysis, it evaluates the driver’s driving technique on an ongoing basis and displays the result of this assessment. The device is cheap and uses a popular minicomputer, a GPS system receiver, an IMU accelerometer, and a screen. It is independent of the electronic systems of the tram. Due to this, it is possible to increase passenger comfort and reduce electricity consumption. It can be useful when learning to drive a tram. Preliminary tests of this device were carried out on a real tram during rides with passengers in city traffic. Tests have confirmed its effectiveness.

Strony (od-do)

6881-1 - 6881-8

DOI

10.3390/en16196881

URL

https://www.mdpi.com/1996-1073/16/19/6881

Uwagi

Article number: 6881

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

29.08.2023

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

140

Impact Factor

3

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.