W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Correlation studies of processes: vehicle velocity, pollutant emissions, and vehicle fuel consumption in the World-Wide Light-Duty Test Cycle.

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Transport Problems

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 19 | Numer: no. 2

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • WLTP
  • exhaust emission
  • linear correlation
Streszczenie

EN The article presents the worldwide harmonized light-duty test cycle results of a diesel engine passenger vehicle carried out on a chassis dynamometer. Pollutant emissions from exhaust and fuel consumption were measured. Vehicle velocity was treated as a variable determining pollutant emissions and fuel consumption because the engine operating states depend on engine velocity and load during engine operation, and these states in turn affect pollutant emissions and fuel consumption. Actions taken to reduce pollutant emissions and consumption of fuel are often in opposition to each other. Therefore, there is a need to optimize these activities. There is also a need to know the relationship between the effects of taking specific actions that serve to achieve individual goals in order to rationalize actions aimed at reducing pollutant emissions and fuel use. The originality of the article lies in the use of the correlation theory between pollutant emission and fuel consumption as well as the processes that determine them, primarily vehicle velocity, to rationalize these activities. Pearson's linear correlation theory was used to assess the relationships between individual variables. Significant differences were found in the correlation coefficients between individual variables, which confirmed the need to take integrated actions to reduce pollutant emissions and fuel consumption.

Strony (od-do)

229 - 241

DOI

10.20858/tp.2023.19.2.18

URL

http://transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2024/zeszyt2/2024t19z2_18.pdf

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Impact Factor

0,5 [Lista 2023]

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.