W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Review and comparison of selected methods of calculating wheel-rail contact tangential forces on the example of riding stability analysis of a two-axle vehicle

Autorzy

[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doktorant ze Szkoły Doktorskiej

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport
[2.9] Inżynieria mechaniczna

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Pojazdy Szynowe

Rocznik: 2024 | Tom: in press

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • railway vehicle dynamics
  • multibody simulation
  • wheel-rail contact
  • Kalker theories
  • FASTSIM
  • CONTACT
Streszczenie

EN This article presents methods currently used in railway vehicle dynamics simulations (MBS) for calculating wheel-rail contact forces. Simulation models of two-axle vehicle built in Simpack 2023 simulation environment were used to compare the selected methods. The paper focuses on the issue of riding stability of the mentioned group of vehicles. The developed research methodology consists in simulating the riding of a vehicle exhibiting instability (hunting movement) on an ideal straight track using the wheel-rail contact models available in the Simpack 2023 environment. Then the obtained results are input data for recalculation of contact forces with selected algorithms. The study is aimed at comparing the selected methods for calculating contact forces, so there is no interaction of the algorithms tested with the MBS simulation model. The results obtained were compared with Kalker's "exact theory" of contact (CONTACT) for the elliptical contact area.

Data udostępnienia online

27.04.2024

DOI

10.53502/RAIL-186987

URL

https://www.railvehicles.eu/pdf-186987-109553?filename=Review%20and%20comparison%20of.pdf

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

przed opublikowaniem

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

20

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.