Przebudowa północnego mostu Lecha nad rzeką Wartą w Poznaniu
[ 1 ] Instytut Konstrukcji Budowlanych, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Reconstruction of the Nothern Lech Bridge over the Warta River in Poznań
2019
artykuł naukowy
polski
- Most Lecha w Poznaniu
- konstrukcje zespolone stalowo-betonowe
- łączniki sworzniowe
PL Praca zawiera najważniejsze informacje związane z obecną przebudową Mostu Lecha, dotyczące m.in. historii obiektu oraz jego znaczenia w układzie komunikacyjnym i rozwiązań konstrukcyjnych. Projekt przebudowy Mostu Lecha obejmuje całkowitą rozbiórkę istniejącego od 1953 roku mostu, budowę nowego stalowo-betonowego mostu zespolonego w tej samej lokalizacji oraz dostosowanie dojazdów (rys. 1). Obecnie budowany most zaprojektowano jako trójprzęsłowy ustrój belkowy o całkowitej długości 235,40 m. Najdłuższe jest przęsło środkowe o rozpiętości 100,80 m, a przęsła skrajne po 66,90 m. Całkowita szerokość mostu wynosi 16,90 m, w tym ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3,70 m. Wysokość konstrukcyjna przęseł jest zmienna i wynosi 3,16 m w części środkowej, a na podporze 4,83 m. Projekt uwzględnia wszelkie ograniczenia wynikające z Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach, dlatego zrezygnowano z podpór w nurcie rzeki. Dzięki temu, po uporządkowaniu otoczenia mostu i rzeki, zmiany będą korzystne także dla żeglugi. Głównym założeniem projektowym nowego mostu jest poprawa podstawowych charakterystyk geometrycznych mostu i dostosowanie nowej konstrukcji do wyższej klasy obciążeń A wg normy PN-85/S-10030. Charakterystyczne parametry techniczne mostu zapewniają zwiększenie liczby pasów ruchu z dwóch do trzech dla każdego kierunku. Pomost budowanego mostu jest w konstrukcji stalowej złożonej z czterech belek dwuteowych połączonych ze sobą poprzecznicami. Na konstrukcji tej będzie wykonana płyta współpracująca z betonu C35/45, połączona z dźwigarami głównymi za pomocą sworzni zgrzewanych.
EN The name Lech Bridge stands for both the Northern and the Southern Lech Bridge in Poznań. Since August 2018 the Northern Lech Bridge has been under reconstruction after 65 years of service. The new bridge was designed as a three span continuous composite beam of steel and concrete, with total length of 234.60 m (66.90 m, 100.80 m, 66.90 m) and width of 16.90 m. Its structural system consists of four steel girders with I-beam cross sections of varying dimensions, i.e., web: from 2400x20 mm to 3800x30 mm, top flange: from 600x30 mm to 1200x80 mm, and bottom flange: from 700x40 mm to 1100x80 mm, and of reinforced concrete slab with thickness of 300 mm. Additionally, the girders were stiffened by strong steel cross I-beams. Composite action in this structural system of steel composite bridge girders and RC slab is enabled by means of steel headed shear stud connectors. The completion of all works on the new bridge is scheduled for June 2020, whereas the bridge will be available for car traffic by the end of January 2020. The bridge is a modem construction which will require no support in the river and will provide three traffic lanes as well as a wide foot and bicycle path (3.70 m). Thus the new bridge, being built with the aid of the latest technologies available today, will considerably improve the car traffic and road safety conditions on the Lechicka and Bałtycka streets that are part of the national road no. 92. The reconstruction of the Northern Lech Bridge in Poznań is realized within the financial support of the European Regional Development Fund.
101 - 116
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
w momencie opublikowania
publiczny
5
5