Analiza przyczyn zarysowania w strefie filara dwuprzęsłowych wiaduktów drogowych
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Analysis of cracking causes in the area of intermediate support in two-span road viaducts
2019
artykuł naukowy
polski
- konstrukcja sprężona
- zarysowanie
- momenty wzbudzone
- nierównomierne osiadanie
PL Do zarysowania konstrukcji betonowych - w tym sprężonych - dochodzi w przypadku, gdy naprężenia rozciągające przekroczą wytrzymałość betonu na rozciąganie. Z warunku tego wynika, że zarysowanie występuje na tych krawędziach konstrukcji, na których występują naprężenia rozciągające. W związku z tym w ciągłych ustrojach sprężonych do zarysowania powinno dochodzić na dolnych krawędziach belek w tzw. strefach przęsłowych oraz na górnych krawędziach w tzw. strefach podporowych. Jednak autorzy artykuły spotkali się w praktyce z kilkoma przypadkami, że rysy pojawiły się w belce sprężonej na przęsłach wiaduktów dwuprzęsłowych nad podporą pośrednią nie przy górnej, ale przy dolnej krawędzi belek, a więc w strefie, w której nominalnie powinny występować naprężenia ściskające. Powodem tego może być, co starano się wykazać w artykule na przykładzie czterech dwuprzęsłowych wiaduktów drogowych, błędne zaprojektowanie sprężenia oraz prawdopodobnie nie uwzględnienie wszystkich przyczyn wywołujących siły wewnętrzne (naprężenia) w konstrukcji (takie jak np. momenty wzbudzone czy nierównomierne osiadanie podpór).
EN Cracking in concrete structures - including prestressed concrete structures - occurs when the value of tensile stresses is higher than the value of tensile strength of concrete. Thus in continuous structures cracks should appear at the bottom part of the beam in the middle of the span and at the upper part of the beam near the intermediate support. However, the authors found a case, where cracks appeared in a prestressed concrete beam near the intermediate support at the bottom of the beam. It the paper the authors analyse possible causes of cracking on the example of four two-span road viaducts. It was stated that an incorrect prestressing design and possibly not taking into account all internal forces (resulting from secondary moments or irregular settlement) may have led to cracking of the structure.
117 - 128
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja opublikowana
w momencie opublikowania
publiczny
5
5