Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Wpływ dodatku wodoru do oleju napędowego w aspekcie emisji CO, HC i PM silnika badawczego AVL 5804

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee | [ D ] phd student

Title variant

EN Impact of hydrogen for fuel oil in the aspect of CO, HC and PM test engine AVL 5804

Year of publication

2012

Published in

Logistyka

Journal year: 2012 | Journal number: nr 3

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • wodór
  • współspalanie
  • emisja
  • silnik z zapłonem samoczynnym
Abstract

PL W artykule omówiono wyniki z przeprowadzonych badań, w Instytucie Silników Spalinowych i Transportu Politechniki Poznańskiej dotyczące Wpływu dodatku wodoru do oleju napędowego w aspekcie emisji CO, HC i cząstek stałych silnika badawczego AVL 5804. Część teoretyczna zawiera informacje o nośniku energii, jakim jest wodór. Scharakteryzowane zostały cechy wodoru, które przemawiają za zastosowaniem go w przyszłości jako podstawowego paliwa. Omówione zostało zastosowanie wodoru w silnikach tłokowych, stechiometryczny proces spalania wodoru oraz możliwości wykorzystania wodoru w Polsce. W części badawczej wykonane zostały badania dotyczące pomiaru stężenia związków toksycznych w spalinach, przy spalaniu paliwa konwencjonalnego (olej napędowy) oraz przy współspalaniu wodoru z olejem napędowym stosowanym do silników o zapłonie samoczynnym.

EN The article discusses the results of these trials, the Institute of Internal Combustion Engines and Transport, University of Technology on the influence of the addition of hydrogen to diesel in the aspect of CO, HC and particulate emissions test engine AVL 5804. The theoretical part contains information about the energy carrier, which is hydrogen. Characteristics of hydrogen have been described that would justify using it in the future as the primary fuel. Discussed was the use of hydrogen in piston engines, the stoichiometric combustion of hydrogen and the possibility of using hydrogen in Poland. As part of research studies have been done on measuring the concentration of toxic compounds in exhaust gases, the combustion of conventional fuels (diesel) and the co-combustion of hydrogen from diesel fuel used for diesel engines.

Pages (from - to)

825 - 832

Presented on

IX Konferencja Naukowo-Techniczna Logistyka, systemy transportowe, bezpieczeństwo w transporcie, LogiTrans 2012, 17-20.04.2012, Szczyrk, Polska

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.