W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

The comparison of main operational indicators for the naturally aspirated and supercharged engines

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Wariant tytułu

PL Porównanie głównych wskaźników pracy wolnossących i doładowanych silników spalinowych

Rok publikacji

2015

Opublikowano w

Journal of Mechanical and Transport Engineering

Rocznik: 2015 | Tom: vol. 67 | Numer: no. 4

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • internal combustion engines
  • turbocharger
  • indicator
  • downsizing
Streszczenie

EN Combustion engines are currently the leading source of mechanical energy in the sector of goods and people transport. Indispensable element of engines development is operational indicators rise. These indicators are direct criteria of comparison and they allow assessment of specific power level of each construction. It can be observed, that in the era of charge exchange systems the naturally aspirated engines are still available in common application. In the paper the main indicators and specific parameters for newest engines have been compared; the engines design has been described as well and classified by their application.

PL Silniki spalinowe są obecnie głównym źródłem energii mechanicznej w sektorze trans-portu towarów i osób. Nieodzownym elementem ich rozwoju jest zwiększanie wskaźników pracy. Parametry te są bezpośrednim kryterium porównawczym oraz umożliwiają ocenę stopnia wysilenia poszczególnych konstrukcji. W dobie powszechnego zastosowania sys-temów doładowania, wciąż są dostępne silniki wolnossące, lecz ich udział w rynku ciągle się zmniejsza. Celem artykułu jest zestawienie wskaźników pracy oraz opis najnowszych wolnossących i doładowanych silników spalinowych, które sklasyfikowano według ich zastosowania. Przedstawiono przykłady konstrukcji nowoczesnych, doładowanych silników o zapłonie samoczynnym oraz coraz bardziej rozwijający się rynek doładowanych silników o za-płonie iskrowym. Silniki takie porównano z konstrukcjami niedoładowanymi.

Strony (od-do)

5 - 15

DOI

10.21008/j.2449-920X.2015.67.4.01

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

6

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.