Ograniczanie emisji cieplnej i akustycznej podczas testów silnika rakietowego w środowisku miejskim
[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ S ] student | [ P ] pracownik
EN Limitting thermal and acoustic emission of experimental rocket engines in urban environment
2020
rozdział w monografii naukowej / referat
polski
- silnik rakietowy
- system supresji
- hałas
- aeroakustyka
- rocket engine
- sound suppression system
- noise
- aeroacoustics
PL W poniższym artykule opisano podejście do problemu wysokiej emisji ciepła i energii akustycznej związanej z pracami badawczo-rozwojowymi nad hybrydowymi napędami rakietowymi. Zaprezentowane rozwiązania dotyczą stanowiskowego silnika badawczego o ciągu do 1,5 kN wykorzystywanego do badania charakterystyk regresji i sprawności spalania paliw parafinowych modyfikowanych polimerami. Charakterystyka prowadzonych prac wymusza znaczną ilość testowych uruchomień silnika, a co za tym idzie wyklucza możliwość działań na oddalonym poligonie. Przedstawiona metodologia, pozwala na utrzymanie tempa dwóch testów tygodniowo, bez skarg okolicznych mieszkańców na wykonywanie testów w centrum miasta Poznania.
EN This article addresses the problem of reducing thermal and acoustic radiation of hybrid rocket exhaust plume. For research engines, which undergo frequent firings, it is beneficial for the speed of development phase to be able to test them in facilities not requiring entering military proving ground. If the development facility is placed within urban area, this arises the problem of suppressing harmful noise emissions. Presented study, describes the apparatus used to limit the acoustic influence of a 1,5 kN class hybrid rocket research engine being fired few times every week in the Poznań city centre. Until present, described approach allowed for dozens of tests with no complaints from local citizens.
245 - 256
20