W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Impact of Market Drivers on the Digital Maturity of Logistics Processes in a Supply Chain

Autorzy

[ 1 ] Instytut Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.6] Nauki o zarządzaniu i jakości

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Sustainability

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 15 | Numer: iss. 4

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • maturity
  • digitalization
  • Logistics 4.0
  • Bayesian statistics
  • sustainability
  • sharing economy
  • E-commerce
Streszczenie

EN Logistics processes allow for the movement of goods along the supply chain to the customers. Companies are using digital solutions more widely to support their logistics processes. Current studies focus mainly on the intrinsic perspective of the digital maturity of logistics processes. Rarely do previous studies consider the impact of external factors (e.g., market trends, as external drivers at the strategic level) on the digital maturity of logistics processes. In this paper, our aim is to propose a novel generic approach to measuring the level of adoption of digital technologies in logistics processes. We applied the maturity model theory to provide a generic framework for the assessment of different partners in supply chains (suppliers, manufacturers, retailers, e-tailers, logistics service providers) in a homogeneous way. We propose the five levels (Avoiding, Discovering, Adopting, Improving, Excelling) to measure the frequency of the application of the digital technologies with high intelligence in the domain of logistics processes. Furthermore, we investigate the relationship between the selected market trends, which are external drivers at the strategic level, and the digital maturity of logics processes. We conducted the survey among a group of 38 companies to classify their maturity level and then to test which market trends motivate them to digitalize their processes. We applied Bayesian statistics to test the level of the relationship between the digitalization of logistics processes and four market trends, namely, the sustainability, e-commerce, sharing economy, and speed-orientation of customers. The results show that all the trends tested moderately and positively influence the digital maturity of logistics processes.

Data udostępnienia online

08.02.2023

Strony (od-do)

3120-1 - 3120-19

DOI

10.3390/su15043120

URL

https://www.mdpi.com/2071-1050/15/4/3120

Uwagi

Article number: 3120

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Data udostępnienia

08.02.2023

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Impact Factor

3,9 [Lista 2022]

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.