W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Comparative Assessment of Materials Used in the Construction of Passenger Cars in Terms of Energy Demand and Harmful Emission

Autorzy

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

European Research Studies Journal

Rocznik: 2023 | Tom: vol. 26 | Numer: iss. 2

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • environment pollution
  • passenger car
  • life cycle assessment
  • LCA
Streszczenie

EN Purpose: The article refers to the current energy and ecological issues related to the life cycle assessment of vehicles. The main objective of the study was to compare the environmental impact of changes in passenger car design with the use of the Life Cycle Analysis (LCA). LCA is now a widely used decision-making tool in the automotive industry to improve the energy and environmental performance of new cars.

Design/Methodology/Approach: A simplified LCA method, which, in strictly defined cases, can be used to analyse the environmental impacts related to the manufacturing process of a passenger car, has been presented in the paper. Environmental inputs such as energy, required to provide materials and CO2 and SO2 emissions were used to evaluate the impact. The values of these variables were identified based on the material mass used to build the car.

Findings: The environmental burdens resulting from the use of individual types of materials in the most important functional units of the car were compared. Both the energy inputs and the environmental burdens increased at the turn of the analysed periods.

Practical implications: The results of the analysis allowed to identify the materials with the greatest environmental impact.

Originality/value: A life cycle model of a passenger vehicle with a conventional drive that allows to determine its environmental burdens was created.

Strony (od-do)

307 - 317

DOI

10.35808/ersj/3171

URL

https://ersj.eu/journal/3171

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.