Propozycja zarządzania zestawami kołowymi w elektrycznych zespołach trakcyjnych
[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doktorant ze Szkoły Doktorskiej | [ P ] pracownik
EN Proposal for wheelset management in electric multiple units
PL Rozdział XIII
2022
rozdział w monografii naukowej
polski
- zestaw kołowy
- elektryczny zespól trakcyjny
- średnica koła
- tarcza hamulcowa
PL Elektryczne czy spalinowe zespoły trakcyjne są pojazdami szynowymi wieloczłonowymi z różnymi konstrukcjami wózków tocznych i napędnych. Zestaw kołowy elektrycznego zespołu trakcyjnego wraz z hamulcem tarczowym jest podstawowym zespołem pojazdu szynowego narażonego na zużycie ścierne. W przypadku kół kolejowych proces zużycia wynika z kontaktu z szyną kolejową natomiast dla tarcz hamulcowych proces zużycia występuje przez tarcie z okładziną cierną. Zarówno koło jak i tarcza mocowane są do osi zestawu kołowego tworząc sztywny zespół. Z punktu eksploatacyjnego, proces zużycia kół jak i tarcz hamulcowych przebiega nierównomiernie, co dla przewoźnika wiąże się to z wyłączeniem pojazdu, raz w przypadku osiągnięcia maksymalnego zużycia tarcz oraz drugi raz w przypadku wystąpienia zużycia kół. Proces zarówno wywiązania zestawu kołowego z wózka, demontaż kół i tarcz z osi jest procesem czasochłonnym i kosztownym, co w konsekwencji wpływa na wyłączenie pojazdu z ruchu planowego. Dlatego zasadnym jest w przypadku pojazdów wieloczłonowych jak elektryczne zespoły trakcyjne monitorowanie oraz analiza jednoczesnego zużycia kół jak i tarcz hamulcowych na etapie przeglądów okresowych oraz podjęcie takich działań organizacyjno-technicznych aby uzyskać zbliżone czasy zużycia maksymalnego kół i tarcz. W konsekwencji ograniczy to liczbę wymian zestawu kołowego oraz demontaż kół i tarcz z osi zestawu kołowe.
209 - 217
20