W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozdział

Pobierz BibTeX

Tytuł

Propozycja zarządzania zestawami kołowymi w elektrycznych zespołach trakcyjnych

Autorzy

[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doktorant ze Szkoły Doktorskiej | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Wariant tytułu

EN Proposal for wheelset management in electric multiple units

Dodatkowy tytuł

PL Rozdział XIII

Rok publikacji

2022

Typ rozdziału

rozdział w monografii naukowej

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • zestaw kołowy
  • elektryczny zespól trakcyjny
  • średnica koła
  • tarcza hamulcowa
Streszczenie

PL Elektryczne czy spalinowe zespoły trakcyjne są pojazdami szynowymi wieloczłonowymi z różnymi konstrukcjami wózków tocznych i napędnych. Zestaw kołowy elektrycznego zespołu trakcyjnego wraz z hamulcem tarczowym jest podstawowym zespołem pojazdu szynowego narażonego na zużycie ścierne. W przypadku kół kolejowych proces zużycia wynika z kontaktu z szyną kolejową natomiast dla tarcz hamulcowych proces zużycia występuje przez tarcie z okładziną cierną. Zarówno koło jak i tarcza mocowane są do osi zestawu kołowego tworząc sztywny zespół. Z punktu eksploatacyjnego, proces zużycia kół jak i tarcz hamulcowych przebiega nierównomiernie, co dla przewoźnika wiąże się to z wyłączeniem pojazdu, raz w przypadku osiągnięcia maksymalnego zużycia tarcz oraz drugi raz w przypadku wystąpienia zużycia kół. Proces zarówno wywiązania zestawu kołowego z wózka, demontaż kół i tarcz z osi jest procesem czasochłonnym i kosztownym, co w konsekwencji wpływa na wyłączenie pojazdu z ruchu planowego. Dlatego zasadnym jest w przypadku pojazdów wieloczłonowych jak elektryczne zespoły trakcyjne monitorowanie oraz analiza jednoczesnego zużycia kół jak i tarcz hamulcowych na etapie przeglądów okresowych oraz podjęcie takich działań organizacyjno-technicznych aby uzyskać zbliżone czasy zużycia maksymalnego kół i tarcz. W konsekwencji ograniczy to liczbę wymian zestawu kołowego oraz demontaż kół i tarcz z osi zestawu kołowe.

Strony (od-do)

209 - 217

Książka

Współczesne wyzwania transportu i elektrotechniki. T. 3

Punktacja Ministerstwa / rozdział

20

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.