W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Scalable Parametric-Identification Procedure for Kinematics of Automated N-Trailer Vehicles

Autorzy

[ 1 ] Instytut Automatyki i Robotyki, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.2] Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

IEEE Transactions on Vehicular Technology

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 73 | Numer: no. 6

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • N-Trailer vehicle
  • kinematics
  • parametric identification
  • data-based modeling
  • intelligent vehicles
Streszczenie

EN Kinematic description of a nonholonomic articulated N-Trailer vehicle includes two kinds of parameters: trailer lengths and hitching offsets. In the case of picking up of various trailers by an automated tractor in logistic hubs or transshipment terminals, the kinematic parameters of trailers can be uncertain or even unknown to a control system of the automated tractor. Since an accurate kinematic model is usually required to keep effective functionality of automated vehicles, it seems justified to provide a model-learning capability to the automated or intelligent tractors of N-Trailer vehicles. In this paper, we propose a scalable (with respect to any finite number of trailers) parametric identification procedure applicable to any type of N-Trailer kinematics with non-steerable trailers’ wheels. The key idea results from a reformulation of joint-angles kinematics in an iterative form of linear regression models with only two parameters. The proposed estimation algorithm assumes availability of measurements of articulation angles and characteristic velocities of the tractor. Numerical results obtained for the 5-Trailer nonholonomic kinematics and for a high-fidelity TruckSim vehicle model equipped with three trailers illustrate effectiveness of the proposed data-based modeling approach and large-sample statistical properties of the applied estimation procedure.

Strony (od-do)

7758 - 7770

DOI

10.1109/TVT.2024.3357886

URL

https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=10413616

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

Hybrydowe

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

140

Impact Factor

6,1 [Lista 2023]

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.