Railway level crossing traffic safety based on economic-technical analysis and photogrammetric method
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
PL Bezpieczeństwo ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych na podstawie analizy ekonomiczno-technicznej i metody fotogrametrycznej
2024
artykuł naukowy
angielski
- dense cloud
- photogrammetry
- railway level crossing
- railway-road traffic safety
- unmanned aerial vehicle
- visibility at railway level crossing
- bezpieczeństwo ruchu kolejowo-drogowego
- bezzałogowy statek powietrzny
- chmura punktów
- fotogrametria
- przejazd kolejowo-drogowy
- widoczność na przejeździe kolejowo-drogowym
EN The article characterizes railway-road level crossings in terms of safety measures and pavement types used. Cost analysis of various level crossing safety devices and pavement types was conducted in order to determine the most advantageous solutions in terms of safety and ride quality. The results indicate that construction costs of various traffic safety devices on level crossings are generally similar due to the considerable financial expenditures required; differences in the costs of level crossing pavements reach 40%, depending on the chosen technological solution. The final section of the article presents a method for evaluation of visibility at level crossings using an unmanned aerial vehicle. Owing to its accuracy and ease of application, the presented method may serve as an alternative to typical solutions which involve the use of a magnetic measuring square (with or without target plates) in combination with a measuring tape, a laser distance meter or a total station
PL W artykule scharakteryzowano przejazdy kolejowo-drogowe pod względem rodzaju urządzeń zabezpieczających ruch oraz przedstawiono nawierzchnie drogowe występujące na nich. Wykonano analizę kosztów zastosowania poszczególnych rozwiązań zabezpieczenia ruchu oraz typów konstrukcji nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowo-drogowych w celu określenia najbardziej pożądanych rozwiązań pod względem bezpieczeństwa i komfortu ruchu. Wyniki analiz wykazały, że koszty budowy różnego typu urządzeń zabezpieczenia ruchu dla przejazdów kolejowo-drogowych w ujęciu globalnym są zbliżone ze względu na bardzo duże nakłady finansowe potrzebne do ich montażu, natomiast różnice w kosztach wykonania konstrukcji nawierzchni drogowej przejazdów wynoszą do 40% w zależności od wybranego rozwiązania technologicznego. W ostatniej części artykułu przedstawiono metodę oceny widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych przy zastosowaniu bezzałogowego statku powietrznego. Przedstawiona metoda ze względu na dokładność i łatwość zastosowania może stanowić alternatywę dla klasycznych rozwiązań wykorzystujących przykładnicę magnetyczną (z tarczką lub bez) wraz z taśmą pomiarową, dalmierzem laserowym lub tachimetrem.
03.10.2024
231 - 247
CC BY (uznanie autorstwa)
witryna wydawcy
ostateczna wersja opublikowana
w momencie opublikowania
70
0,5 [Lista 2023]