W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

The coefficient of reactivity and activation energy as the criteria of assessment of the influence of sustainable aviation fuels on combustion process in a rapid compression combustion machine and a turbine engine

Autorzy

[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Energies

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 17 | Numer: iss. 20

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • sustainable aviation fuel
  • kinetic of combustion process
  • complete combustion
  • uncomplete combustion
Streszczenie

EN Aviation in Europe is required to use fuels containing up to 2 wt. % of sustainable aviation fuels (SAFs). A better understanding of the impact of SAFs on the combustion process will be helpful in solving problems that may arise from the widespread use of these kinds of fuels. It was assumed that the reactivity coefficient i and the activation energy could be a criteria for assessing the impact of SAFs on the combustion process. Based on DGEN engine tests, the following activation energy values of CO2 and CO formation reactions were obtained—Jet A-1: EaCO2/R = 3480 and EaCO/R = 982; A30: EaCO2/R = 3705 and EaCO/R = 2903; and H30: EaCO2/R = 3637 and EaCO/R = 2843. These results indicate differences in the structure of combustion reaction chains involved by the SAF addition to Jet A-1 fuel. The same conclusion has been formulated on the basis of the reactivity coefficient ai. The values of maximum cylinder pressure (Pmax) obtained during indicator RCCM (rapid compression combustion machine) tests correlated with both the activation energy and coefficients of reactivity. This suggests that the influence of SAF addition to Jet A-1 fuel on the structure of chemical reactions chain during RCCM tests is similar to the influence during DGEN 380 tests. The assumption stated above was confirmed. This indicates the possibility of the preliminary forecasting of CO2 and CO emissions from the DGEN 380 engine based on the test at the RCCM stand.

Strony (od-do)

5232-1 - 5232-21

DOI

10.3390/en17205232

URL

https://www.mdpi.com/1996-1073/17/20/5232

Typ licencji

CC BY-NC (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

140

Impact Factor

3 [Lista 2023]

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.