Przebudowa wiaduktu drogowo-tramwajowego w warunkach miejskich na przykładzie Wiaduktu Uniwersyteckiego Zachodniego w Poznaniu
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Rebuilding of a road-tram viaduct in urban conditions on the example of West University Viaduct in Poznań
2015
artykuł naukowy
polski
- wiadukt
- przebudowa
- technologia
- konstrukcje sprężone
- konstrukcje zespolone
PL Przebudowa wiaduktu w warunkach miejskich jest zawsze przedsięwzięciem skomplikowanym i wymagającym, zarówno dla projektanta, jak i wykonawcy. Należy jednocześnie uwzględniać: aspekty związane z minimalizacją utrudnień w ruchu i jak najszybszym oddaniem przynajmniej części obiektu do użytkowania, optymalizację prac rozbiórkowych, wszelkie kolizje i przejścia elementów sieci uzbrojenia terenu, sposób posadowienia w kontekście zabudowań otaczających obiekt, a także zachowanie ewentualnego ruchu samochodowego lub szynowego pod budowaną konstrukcją. W artykule opisano wybrane zagadnienia związane z budową Wiaduktu Uniwersyteckiego Zachodniego w Poznaniu. Konstrukcja ustroju nośnego jest zróżnicowana, w zależności od przęsła. Część płyty zaprojektowano z dźwigarów stalowych obetonowanych (kształtowniki walcowane o wysokości 1000mm oraz 800mm, stal S355 J2), a część z wykorzystaniem zmodyfikowanych prefabrykowanych belek strunobetonowych typu Kujan NG. Płyta ustroju nośnego ma zmienną grubość w zakresie 0,87m do l,3m. Rozpiętość przęseł jest zmienna w granicach [9÷28m] + [15÷18m]. Szerokość płyty również jest zmienna - od 90 do 114m. Konstrukcja została zaprojektowana na obciążenie odpowiadające klasie A oraz obciążenie taborem tramwajowym wg PN-85/S-10030. W pracy szczegółowo przedstawiono zastosowaną konstrukcję oraz wybrane problemy jakie wystąpiły w czasie jej projektowania i realizacji.
EN Rebuilding of a viaduct in urban conditions is always a complicated and demanding undertaking, both for the designer and the contractor. It should be concidered at the same time: aspects concerning minimizing impediments in traffic, as well as fast opening for public usage of a least a part of the construction, optimization of demolition work, all of the collisions and ground development, foundations in the context of surrounding buildings and preservation of car or rail traffic under the construction. In the paper the authors discussed chosen aspects concerning rebuilding of West University Viaduct in Poznań. The bearing construction is diversified, depending on the span. Part of the slab is designed of steel griders encased in concrete (stell sections of 1000mm and 800mm height, stell type S355 J2), and the other part is made of modified precast prestressed concrete beams type Kujan (new generation). The slab has a variable thickness between 0,87÷1,30m. The range of spans is also variable in extent [9÷28m]+[ 15÷18m], The width of the slab is changable from 90m to 114m. The construction is designed for class A of loading and tram loading according to PN-85/S-10030. In the paper the authors presented details concerning the constructional solutions and chosen problems met during the design and building process.
137 - 149
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
4