Modelowanie zachowania się akumulatora kwasowo-ołowiowego podczas jazdy samochodu elektrycznego z wykorzystaniem środowiska MATLAB
[ 1 ] Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Use of MATLAB environment for modelling of lead-acid battery work during drive of electric vehicle
2016
artykuł naukowy
polski
- akumulatory
- model matematyczny akumulatora
- pojazdy elektryczne
- matlab simulink
PL W pracy omówiono problematykę modelowania zachowania się zasobników energii w pojazdach elektrycznych na przykładzie akumulatora kwasowo-ołowiowego. Przedstawiono zagadnienia magazynowania energii elektrycznej w obiektach mobilnych, zwracając uwagę na problematykę doboru magazynów do odbiorników charakteryzujących się dużą dynamiką zmienności pobieranej mocy. Ponadto zaprezentowano szczegółowy model akumulatora kwasowo-ołowiowego, umożliwiający precyzyjną symulację jego pracy, a także zależności opisujące parametry modelu. W pracy przedstawiono również wyniki symulacji pracy akumulatora wyznaczone przy użyciu środowiska MATLAB Simulink.
EN In this paper the problem of modelling of energy storages work in electric vehicles on the example of lead-acid battery was discussed. Issues of electricity storage in mobile objects, highlighting the problem of selection of storages to objects characterized by high dynamic variation of power consumption was presented. Moreover a detailed model of lead-acid battery allowing an accurate simulation of its work as well as equations describing the parameters of the model was described. The paper presented also the results of a simulation of battery work computed using MATLAB Simulink environment.
255 - 265
9