Kształtowanie profilu koła tramwajowego w aspekcie oddziaływania dynamicznego z szyną
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN On tram wheel profile design in terms of dynamic interaction with rail
polski
- tramwaj
- symulacja układów wielomasowych
- profil koła
- profil szyny
- zużywanie
- tram
- multibody simulation
- wheel profile
- rail profile
- wear
PL W pracy skupiono się na tematyce kształtowania profilu koła tramwajowego w aspekcie oddziaływania dynamicznego z szyną. Określono wpływ wybranych parametrów profilu poprzecznego i radialnego koła tramwajowego na oddziaływanie dynamiczne z szyną. Zweryfikowano także zmiany wybranych parametrów współpracy koła i szyny zaistniałe wskutek zużywania się profili współpracujących powierzchni. Utylitarnym aspektem niniejszej rozprawy jest opracowanie metodyki doboru profilu koła tramwajowego do warunków eksploatacji. Sformułowano główne zależności parametrów profilu koła tramwajowego w aspekcie bezpieczeństwa jazdy i intensywności zużywania i określono założenia dla projektowania nowych profili kół tramwajowych. Na podstawie materiału badawczego opracowanego w niniejszej pracy przeprowadzono optymalizację nowego profilu koła tramwajowego dla wybranego tramwaju. W pracy przedstawiono, na przykładzie nowoopracowanego profilu PP7, tok numerycznej weryfikacji dynamicznej współpracy z szyną, a także omówiono wyniki eksploatacji nadzorowanej.
EN This work is focused on the topic of designing a tram wheel profile in terms of dynamic interaction with the rail. The impact of selected parameters of the transverse and radial tram wheel profile on the dynamic interaction with the rail was determined. Changes in selected parameters of wheel-rail interaction as a result of wear to the profiles of the interacting surfaces were also verified. An utilitarian aspect of the work is to develop a methodology for tailoring a tram wheel profile for the specified operating conditions. The main dependencies of the parameters of the tram wheel profile in terms of driving safety and wear intensity, assumptions for the design of new tram wheel profiles and the verification methodology for new tram wheel profiles were formulated. On the basis of the research material developed in this dissertation, the optimisation of a new tram wheel profile was carried out for a selected tram. The workflow of numerical verification of the dynamic cooperation with the rail are presented on the example of the newly designed PP7 profile and the results of supervised operation are discussed.
131
inżynieria lądowa
transport
DrOIN 2146
publiczny
Andrzej Chudzikiewicz
Warszawa, Polska
21.05.2021
polski
publiczny
Michał Opala
Warszawa, Polska
16.03.2021
polski
publiczny
Grzegorz Zając
Kraków, Polska
28.06.2021
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
26.10.2021
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport