W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Wpływ specyfikacji samochodów osobowych na emisję szkodliwych składników spalin

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN The impact of passenger car specifications on the exhaust emission

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • systemy komfortu
  • emisja NOx
  • zużycie paliwa
EN
  • comfort systems
  • NOx emissions
  • fuel consumption
Streszczenie

PL Samochody osobowe wyposażane są w systemy bezpieczeństwa oraz komfortu. Układy te zwiększają masę pojazdu oraz pobór mocy prądu z silnika. W niniejszej rozprawie doktorskiej podjęto się określenia wpływu specyfiki samochodów osobowych na emisję szkodliwych związków spalin. Scharakteryzowano wyposażenie pojazdów osobowych, skupiając się na systemach komfortu. Poddano analizie zapotrzebowanie energetyczne systemów stosowanych w pojazdach. Przeanalizowano emisję związków szkodliwych w badaniach przeprowadzonych na hamowni podwoziowej oraz w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego. Na podstawie uzyskanych wyników emisji drogowej porównano wpływ zastosowania systemów komfortu na wartość natężenia emisji poszczególnych związków spalin oraz natężenia zużycia paliwa. Analizę przeprowadzono dla każdego pojazdu i obejmowała ona emisję uzyskaną dla jazdy z uruchomionymi systemami komfortu oraz bez tych systemów, a także dla jazdy po aktywacji trybu sportowego. Stwierdzono, że duży wpływ na energochłonność, emisję tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu oraz zużycie paliwa mają układy zwiększające bezpieczeństwo i komfort podróży. Stosowanie systemów komfortu potrafi zwiększyć zużycie paliwa nawet o 69%, a ww. gazowych związków toksycznych o przeszło 100%.

EN Passenger cars are equipped with safety and comfort systems. These systems increase the weight of the vehicle and the power consumption of the engine. This doctoral dissertation attempts to determine the impact of the specific characteristics of passenger cars on the emission of harmful exhaust gases. The equipment of passenger vehicles was characterized, focusing on comfort systems. The energy demand of systems used in vehicles was analyzed. The emission of harmful compounds was analyzed in tests carried out on a chassis dynamometer and in real road traffic conditions. Based on the obtained road emission results, the impact of the use of comfort systems on the emission of individual exhaust compounds and fuel consumption was compared. The analysis was performed for each vehicle and included emissions obtained for driving with and without comfort systems activated, as well as for driving after activating the sport mode. It was found that systems that increase safety and travel comfort have a significant impact on energy consumption, emissions of carbon monoxide, hydrocarbons and nitrogen oxides, and fuel consumption. The use of comfort systems can increase fuel consumption by up to 69%. gaseous toxic compounds by over 100%.

Liczba stron

114

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa, geodezja i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2335

Katalog on-line

to2024998758

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Zdzisław Chłopek

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

19.07.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Marcin Rychter

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

21.07.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

21.11.2023

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.