Wpływ specyfikacji samochodów osobowych na emisję szkodliwych składników spalin
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN The impact of passenger car specifications on the exhaust emission
polski
- systemy komfortu
- emisja NOx
- zużycie paliwa
- comfort systems
- NOx emissions
- fuel consumption
PL Samochody osobowe wyposażane są w systemy bezpieczeństwa oraz komfortu. Układy te zwiększają masę pojazdu oraz pobór mocy prądu z silnika. W niniejszej rozprawie doktorskiej podjęto się określenia wpływu specyfiki samochodów osobowych na emisję szkodliwych związków spalin. Scharakteryzowano wyposażenie pojazdów osobowych, skupiając się na systemach komfortu. Poddano analizie zapotrzebowanie energetyczne systemów stosowanych w pojazdach. Przeanalizowano emisję związków szkodliwych w badaniach przeprowadzonych na hamowni podwoziowej oraz w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego. Na podstawie uzyskanych wyników emisji drogowej porównano wpływ zastosowania systemów komfortu na wartość natężenia emisji poszczególnych związków spalin oraz natężenia zużycia paliwa. Analizę przeprowadzono dla każdego pojazdu i obejmowała ona emisję uzyskaną dla jazdy z uruchomionymi systemami komfortu oraz bez tych systemów, a także dla jazdy po aktywacji trybu sportowego. Stwierdzono, że duży wpływ na energochłonność, emisję tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu oraz zużycie paliwa mają układy zwiększające bezpieczeństwo i komfort podróży. Stosowanie systemów komfortu potrafi zwiększyć zużycie paliwa nawet o 69%, a ww. gazowych związków toksycznych o przeszło 100%.
EN Passenger cars are equipped with safety and comfort systems. These systems increase the weight of the vehicle and the power consumption of the engine. This doctoral dissertation attempts to determine the impact of the specific characteristics of passenger cars on the emission of harmful exhaust gases. The equipment of passenger vehicles was characterized, focusing on comfort systems. The energy demand of systems used in vehicles was analyzed. The emission of harmful compounds was analyzed in tests carried out on a chassis dynamometer and in real road traffic conditions. Based on the obtained road emission results, the impact of the use of comfort systems on the emission of individual exhaust compounds and fuel consumption was compared. The analysis was performed for each vehicle and included emissions obtained for driving with and without comfort systems activated, as well as for driving after activating the sport mode. It was found that systems that increase safety and travel comfort have a significant impact on energy consumption, emissions of carbon monoxide, hydrocarbons and nitrogen oxides, and fuel consumption. The use of comfort systems can increase fuel consumption by up to 69%. gaseous toxic compounds by over 100%.
114
inżynieria lądowa, geodezja i transport
DrOIN 2335
publiczny
Zdzisław Chłopek
Warszawa, Polska
19.07.2023
polski
publiczny
Marcin Rychter
Warszawa, Polska
21.07.2023
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
21.11.2023
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport