W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Badania symulacyjne oraz ocena układu biegowego pojazdu szynowo-drogowego

Autorzy

[ 1 ] Instytut Technologii Materiałów, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Simulation tests and evaluation of the running gear of a rail-road vehicle

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • bezpieczeństwo przeciw wykolejeniu
  • pojazdy szynowo-drogowe
  • symulacja układów wieloczłonowych
  • właściwości biegowe
EN
  • safety against derailment
  • rail-road vehicles
  • simulation of multi-body systems
  • running properties
Streszczenie

PL Autor w przeglądzie literatury wskazał na brak publikacji opisujących właściwości biegowe pojazdów szynowo-drogowych. Celem pracy jest analiza wpływu wybranych wariantów konstrukcji układów biegowych pojazdów szynowo-drogowych na ich oddziaływanie z torem. Obiekt badań to samochód ciężarowy wyposażony w szynowy układ jezdny. Pojazd został zamodelowany w środowisku symulacyjnym. Symulacje wykonano dla modelu w czterech wariantach konstrukcyjnych szynowego układu biegowego: 1- osie z niezależnymi kołami, 2- osie z zależnymi kołami, 3- osie z niezależnymi kołami, profil walcowy, 4- osie z zależnymi kołami, profil walcowy. Przeprowadzono badania w zakresie analizy stabilności biegu i oceny biegu po łuku toru obejmującą analizę podatności na wykolejenie i zużycie zarysu profilu kół. Najkorzystniejsza modyfikacja konstrukcji polega na zastąpieniu niezależnie obracających się kół na osi na koła zależne oraz zastosowanie kół o profilu walcowym bez obrzeża na osi środkowej.

EN In the literature review, the author pointed out the lack of publications describing the running properties of rail-road vehicles. The aim of the work is to analyze the impact of selected variants of the design of running systems of rail-road vehicles on their interaction with the track. The research object is a truck equipped with a rail running system. The vehicle was modeled in a simulation environment. Simulations were performed for the model in four design variants of the rail running system: 1- axle with independent wheels, 2- axle with dependent wheels, 3- axle with independent wheels, cylindrical profile, 4- axle with dependent wheels, cylindrical profile. Research was carried out on the analysis of running stability and the assessment of running on a track curve, including the analysis of susceptibility to derailment and wear of the wheel profile. The most advantageous modification of the structure consists in replacing independently rotating wheels on the axle with dependent wheels and using wheels with a cylindrical profile without a flange on the central axle.

Liczba stron

143

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa, geodezja i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2323

Katalog on-line

to2024998749

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Marcin Staniek

Miejsce

Katowice, Polska

Data

28.08.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Grzegorz Zając

Miejsce

Kraków, Polska

Data

06.09.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

08.12.2023

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.