Badania symulacyjne oraz ocena układu biegowego pojazdu szynowo-drogowego
[ 1 ] Instytut Technologii Materiałów, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Simulation tests and evaluation of the running gear of a rail-road vehicle
polish
- bezpieczeństwo przeciw wykolejeniu
- pojazdy szynowo-drogowe
- symulacja układów wieloczłonowych
- właściwości biegowe
- safety against derailment
- rail-road vehicles
- simulation of multi-body systems
- running properties
PL Autor w przeglądzie literatury wskazał na brak publikacji opisujących właściwości biegowe pojazdów szynowo-drogowych. Celem pracy jest analiza wpływu wybranych wariantów konstrukcji układów biegowych pojazdów szynowo-drogowych na ich oddziaływanie z torem. Obiekt badań to samochód ciężarowy wyposażony w szynowy układ jezdny. Pojazd został zamodelowany w środowisku symulacyjnym. Symulacje wykonano dla modelu w czterech wariantach konstrukcyjnych szynowego układu biegowego: 1- osie z niezależnymi kołami, 2- osie z zależnymi kołami, 3- osie z niezależnymi kołami, profil walcowy, 4- osie z zależnymi kołami, profil walcowy. Przeprowadzono badania w zakresie analizy stabilności biegu i oceny biegu po łuku toru obejmującą analizę podatności na wykolejenie i zużycie zarysu profilu kół. Najkorzystniejsza modyfikacja konstrukcji polega na zastąpieniu niezależnie obracających się kół na osi na koła zależne oraz zastosowanie kół o profilu walcowym bez obrzeża na osi środkowej.
EN In the literature review, the author pointed out the lack of publications describing the running properties of rail-road vehicles. The aim of the work is to analyze the impact of selected variants of the design of running systems of rail-road vehicles on their interaction with the track. The research object is a truck equipped with a rail running system. The vehicle was modeled in a simulation environment. Simulations were performed for the model in four design variants of the rail running system: 1- axle with independent wheels, 2- axle with dependent wheels, 3- axle with independent wheels, cylindrical profile, 4- axle with dependent wheels, cylindrical profile. Research was carried out on the analysis of running stability and the assessment of running on a track curve, including the analysis of susceptibility to derailment and wear of the wheel profile. The most advantageous modification of the structure consists in replacing independently rotating wheels on the axle with dependent wheels and using wheels with a cylindrical profile without a flange on the central axle.
143
civil engineering, geodesy and transport
DrOIN 2323
public
Marcin Staniek
Katowice, Polska
28.08.2023
polish
public
Grzegorz Zając
Kraków, Polska
06.09.2023
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
08.12.2023
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport