W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Ocena emisji spalin pojazdów samochodowych w warunkach ruchu drogowego

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Assessment of exhaust emissions of motor vehicles in road traffic conditions

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • emisja spalin
  • pojazd hybrydowy
  • ekologia transportu
EN
  • emissions
  • hybrid vehicle
  • ecology of transport
Streszczenie

PL Jednym z celów środowiskowych Komisji Europejskiej jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Niestety, pomimo już obowiązujących regulacji prawnych, sektor motoryzacyjny nadal uważany jest za jedno z głównych źródeł zanieczyszczenia powietrza. W pracy podjęto się odpowiedzi na pytanie badawcze w jaki sposób dokonać oceny środowiskowej pojazdów samochodowych różnych kategorii w warunkach drogowych. Zakres pracy podzielono na trzy etapy w których dokonano: oceny pojazdów pod względem emisyjnym i zużycia energii w testach drogowych, klasyfikacji uzyskiwanych wyników na tle możliwych do uzyskania rezultatów emisji spalin w badaniach drogowych oraz uzyskiwanych wyników emisji spalin w testach drogowych na tle nowych możliwych do wprowadzenia przepisów. Analiza wyników prezentowanych w dysertacji umożliwiła odpowiedź na główne pytanie badawcze dotyczące oceny emisji spalin pojazdów samochodowych z różnymi układami napędowymi w warunkach ruchu drogowego, obejmująca zastosowanie procedur homologacyjnych, ich autorskiej skróconej wersji, a także zdefiniowanie kategoryzacji emisyjnej pojazdów.

EN One of the Euro Commission's environmental goals is to achieve climate neutrality by 2050. Unfortunately, despite the regulations already in place, the automotive sector is still considered one of the main sources of air pollution. The paper undertakes to answer the research question of how to make an environmental assessment of self-driving vehicles of different categories under road conditions. The scope of the dissertation was divided into three stages, in which the following were carried out: evaluation of vehicles in terms of emissions and energy consumption in road tests, classification of the results obtained against the possible results of exhaust emissions in road ba-tests, and the results obtained of exhaust emissions in road tests against the new possible regulations. The analysis of the results presented in the dissertation made it possible to answer the main research question on the evaluation of the exhaust emissions of motor vehicles with different powertrains under road traffic conditions, including the application of type-approval procedures, their author's abbreviated version, as well as the definition of emission categorization of vehicles.

Liczba stron

123

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

inżynieria lądowa, geodezja i transport

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2337

Katalog on-line

to2024998788

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Paweł Droździel

Miejsce

Lublin, Polska

Data

20.11.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Tomasz Kniaziewicz

Miejsce

Gdynia, Polska

Data

15.11.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Trzecia recenzja

Dariusz Pietras

Miejsce

Bielsko-Biała, Polska

Data

28.11.2023

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska przed obroną

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

05.01.2024

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.