Ocena emisji spalin pojazdów samochodowych w warunkach ruchu drogowego
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Assessment of exhaust emissions of motor vehicles in road traffic conditions
polski
- emisja spalin
- pojazd hybrydowy
- ekologia transportu
- emissions
- hybrid vehicle
- ecology of transport
PL Jednym z celów środowiskowych Komisji Europejskiej jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Niestety, pomimo już obowiązujących regulacji prawnych, sektor motoryzacyjny nadal uważany jest za jedno z głównych źródeł zanieczyszczenia powietrza. W pracy podjęto się odpowiedzi na pytanie badawcze w jaki sposób dokonać oceny środowiskowej pojazdów samochodowych różnych kategorii w warunkach drogowych. Zakres pracy podzielono na trzy etapy w których dokonano: oceny pojazdów pod względem emisyjnym i zużycia energii w testach drogowych, klasyfikacji uzyskiwanych wyników na tle możliwych do uzyskania rezultatów emisji spalin w badaniach drogowych oraz uzyskiwanych wyników emisji spalin w testach drogowych na tle nowych możliwych do wprowadzenia przepisów. Analiza wyników prezentowanych w dysertacji umożliwiła odpowiedź na główne pytanie badawcze dotyczące oceny emisji spalin pojazdów samochodowych z różnymi układami napędowymi w warunkach ruchu drogowego, obejmująca zastosowanie procedur homologacyjnych, ich autorskiej skróconej wersji, a także zdefiniowanie kategoryzacji emisyjnej pojazdów.
EN One of the Euro Commission's environmental goals is to achieve climate neutrality by 2050. Unfortunately, despite the regulations already in place, the automotive sector is still considered one of the main sources of air pollution. The paper undertakes to answer the research question of how to make an environmental assessment of self-driving vehicles of different categories under road conditions. The scope of the dissertation was divided into three stages, in which the following were carried out: evaluation of vehicles in terms of emissions and energy consumption in road tests, classification of the results obtained against the possible results of exhaust emissions in road ba-tests, and the results obtained of exhaust emissions in road tests against the new possible regulations. The analysis of the results presented in the dissertation made it possible to answer the main research question on the evaluation of the exhaust emissions of motor vehicles with different powertrains under road traffic conditions, including the application of type-approval procedures, their author's abbreviated version, as well as the definition of emission categorization of vehicles.
123
inżynieria lądowa, geodezja i transport
DrOIN 2337
publiczny
Paweł Droździel
Lublin, Polska
20.11.2023
polski
publiczny
Tomasz Kniaziewicz
Gdynia, Polska
15.11.2023
polski
publiczny
Dariusz Pietras
Bielsko-Biała, Polska
28.11.2023
polski
publiczny
rozprawa doktorska przed obroną
Poznań, Polska
05.01.2024